دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

دو روز پس از هاردفورک لندن ۱۴ میلیون دلار اتر سوزانده شده است؛ طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ کارایی لازم را دارد؟

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

از زمان راه‌اندازی هاردفورک لندن بیش از ۱۴ میلیون دلار اتر از چرخه خارج شده است. با وجود تغییرات اساسی که این به‌روزرسانی و طرح «EIP-1559» در شبکه اتریوم به وجود آورده است، برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است این طرح کارایی مورد انتظار را نداشته باشد.

به گزارش کوین دسک، از زمان راه‌اندازی طرح بهبود ۱۵۵۹ در بلاک چین اتریوم، این شبکه بیش از ۵,۰۰۰ اتر، معادل ۱۴ میلیون دلار را از چرخه خارج کرده و یا به‌اصطلاح سوزانده است. این مقدار معادل ۳۶ درصد از کل واحدهایی است که در این دوره زمانی صادر شده‌اند.

دو روز پس از هاردفورک لندن ۱۴ میلیون دلار اتر سوزانده شده است؛ طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ کارایی لازم را دارد؟
نمودار مقایسه واحدهای صادرشده و سوزانده‌شده‌ اتر از زمان هاردفورک لندن

از زمان راه‌اندازی به‌روزرسانی لندن در ساعت ۱۲:۳۳ (به وقت گرینویچ) روز سه‌شنبه، کارمزد تراکنش‌های اتریوم با کمی افزایش از ۰.۰۰۳ به ۰.۰۰۵ اتر رسید. علاوه بر این، اندازه بلاک که در شبکه اتریوم با واحد گس (Gas) اندازه‌گیری می‌شود، در حال حرکت به سمت هدف ازپیش‌تعیین‌شده ۱۵ میلیون گس است.

در نگاه اول طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ تأثیرگذار به نظر می‌رسد. بخشی از کارمزدها سوزانده می‌شود و حجم بلاک به صورت پویا قیمت‌گذاری می‌شود تا در نهایت متوسط اندازه بلاک به سطح مناسبی برسد. با این حال، با بررسی دقیق‌تر این طرح شواهد و مدارکی آشکار می‌شود که نشان می‌دهد طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ ممکن است در هدف اصلی خود، یعنی قابل پیش‌بینی کردن کارمزدهای اتریوم برای کاربران این شبکه، چندان مؤثر نباشد.

تغییر اندازه بلاک

اکنون با راه‌اندازی طرح بهبود ۱۵۵۹، فضای بلاک‌های استخراج‌شده اتریوم به طرز چشم‌گیری از کاملاً پر به کاملاً خالی نوسان می‌کند. تیم بیکو (Tim Beiko)، رئیس گردهمایی آل کور دولوپرز ( All Core Developers) که هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود، گفته دلیل این اتفاق این است که حجم تراکنش‌های واجد شرایط برای وارد شدن به هر بلاک، بسته به حداقل کارمزد یا کارمزد پایه‌ای که توسط شبکه تعیین می‌شود، بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر می‌شود.

بیکو گفته است:

می‌توان گفت بلاکی داریم که هنگام پر شدن کارمزد پایه را افزایش می‌دهد. این احتمال وجود دارد که تا زمان رسیدن به بلاک بعدی، تراکنش‌های جدید زیادی وجود نداشته باشد، [در این صورت کاربری] مایل به پرداخت رقم بالاتر نخواهد بود.

دو روز پس از هاردفورک لندن ۱۴ میلیون دلار اتر سوزانده شده است؛ طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ کارایی لازم را دارد؟
نمودار تغییرات استفاده از حجم بلاک بین بلاک‌های مختلف اتریوم

یکی از کاربران اتریوم که با نام مستعار فیس شیور (Face Shaver) شناخته می‌شود، از این اتفاق با عنوان «ناهماهنگی مشوق‌های شبکه» یاد کرده و گفته است که می‌تواند منجر به شکل‌گیری مشکلات فراوانی از جلمه غیرقابل پیش‌بینی شدن و بی‌ثباتی کارمزدها برای کاربران عادی شبکه شود.

شیور در این رابطه گفته است:

این کار برای کاربران عادی آسان نیست که بخواهند پیش‌بینی کنند کارمزد شبکه در ۱ یا ۲ دقیقه آینده چقدر خواهد بود. اگر می‌خواهی تراکنش خود را وارد شبکه کنی، چه در این بلاک و چه در بلاک بعدی، بیشترین تغییر کارمزدی که با آن موجه خواهی شد به اندازه یک‌هشتم از کارمزد پایه فعلی خواهد بود. اما اگر یک کاربر عادی را در نظر بگیریم که نسبت به قیمت حساس است و می‌تواند ۱ یا ۳ دقیقه برای انجام تراکنش خود صبر کند، باید منتظر ماند و دید که در ۳ دقیقه آینده چه اتفاقی برای کارمزد میفتد.

شیور و بیکو هر دو معتقدند که پیش‌بینی کارمزد بهینه اتریوم برای ۳ دقیقه آینده یا بیشتر، همان‌اندازه که اکنون با راه‌اندازی طرح بهبود ۱۵۵۹ سخت است، پیش از راه‌اندازی این طرح هم دشوار بود. طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ به کاربران در پیش‌بینی لحظه‌ای هزینه تراکنش‌ها کمک می‌کند، اما با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضا برای استفاده از حجم بلاک، در هر بلاک متغیر است، کاربران نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که تا چند لحظه دیگر کارمزد شبکه اتریوم چقدر خواهد بود.

بیکو گفته است همواره انتظار می‌رفت که طرح بهبود اتریوم ۱۵۵۹ با چنین نوساناتی همراه باشد که بر اندازه بلاک و کارمزد پایه تأثیر می‌گذارد. او با این حال معتقد است که یک کاربر عادی همچنان می‌تواند با آگاه بودن از کارمزد پایه بهینه‌سازی‌شده برای تراکنشی که در لحظه به شبکه اتریوم می‌فرستد، بدون آنکه نیاز باشد کارمزدهای آتی بلاک را حدس‌ بزدن و یا پیش‌بینی کند، از این طرح بهره‌مند شود.

مشوق‌های شبکه و سوزانده شدن کارمزدها

کاربران باهوش همواره مراقب خواهند بود تا کارمزدی بیش از آنچه ضروری است پرداخت نکنند. اگر کاربران اطمینان داشته باشند که قرار است کارمزد در بلاک بعدی افزایش پیدا کند، یک مشوق مالی برای آنها ایجاد می‌شود تا به جای آنکه بیشتر تراکنش‌های خود را به بلاک بعدی اختصاص دهند، آن را در بلاک فعلی پیگیری کنند. از طرفی دیگر، اگر کاربران اطمینان داشته باشند که کارمزد با رفتن به بلاک بعدی کاهش می‌یابد، یک مشوق مالی برای آنها به وجود می‌آید تا بیشتر تراکنش‌های خود را به بلاک بعدی اختصاص دهند.

به گفته مجتبی تفاق، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، ممکن است در بلندمدت مقدار گس استفاده شده در هر بلاک از اندازه بلاک هدف‌گذاری‌شده فراتر برود، که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای اپراتورهای نودهای شبکه که مسئول انتشار و نگهداری داده‌های تراکنش‌ها هستند به وجود بیاورد.

تفاق گفته است:

اگر نوسانات حجم بلاک زیاد باشد، کاربران می‌توانند به طور متوسط تراکنش‌های بیشتری را به شبکه ارسال کنند. بنابراین اگر نوسانات شدیدی را ایجاد کنید که به طور متناوب فضای هر بلاک را کاملاً پر و یا خالی کند، می‌توانید مقدار گسی بیشتر از هدف هر بلاک مصرف کنید و در عین حال کارمزد پایه هم افزایشی نداشته باشد. ما کاربران را تشویق می‌کنیم تا نوسان ایجاد کنند و هرچه نوسان [بیشتری] ایجاد کنند به آنها اجازه می‌دهیم گس بیشتری هم مصرف کنند.

در حال حاضر هم توسعه‌دهندگان و هم محققانی مانند مجتبی تفاق، منتظر هستند تا تاثیر طرح بهبود ۱۵۵۹ بر کارایی اتریوم برای برنامه‌های غیرمتمرکز و دیگر کاربران شبکه مشخص شود.

بر اساس اعلام شرکت تحلیل بلاک چین دیون آنالیتیکس (Dune Analytics)، بیش از ۹۰ درصد از تراکنش‌های اتریوم با گذشت ۲ روز از راه‌اندازی به‌روز‌رسانی لندن، از مزایای طرح بهبود ۱۵۵۹ استفاده نکرده‌اند.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044