دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

معرفی نرم افزار Wine – واین اجرا کننده برنامه ویندوز و فایل EXE در لینوکس و مک و اندروید

فهرست عنوان محتوای صفحه

واین یا Wine یک نرم افزار کاربردی در لینوکس و مک و اندروید است که امکان اجرای برنامه و بازی های ویندوز و فایل های EXE را در پلتفرم های اشاره شده را فراهم می کند، در ادامه این مقاله شما را با امکانات و ویژگی های Wine بیشتر آشنا خواهیم کرد. همراه داتیس نتورک باشید.

معرفی نرم افزار Wine - واین اجرا کننده برنامه ویندوز و فایل EXE در لینوکس و مک و اندروید

Wine چیست؟

واین یا Wine یک نرم افزار کاربردی در لینوکس و مک و اندروید است که امکان اجرای برنامه و بازی های ویندوز و فایل های EXE را در پلتفرم های اشاره شده را فراهم می کند.

مثلا تصور کنید می خواهیم برنامه NotePad++ یا Winbox را در لینوکس یا مک یا اندروید اجرا کنیم درحالی که نسخه مخصوص آن ها ارائه نشده باشد.

در این صورت باید از برنامه های جانبی که محیط ویندوز را در پلتفرم های دیگر شبیه سازی می کند استفاده کنیم.

یکی از بهترین برنامه های منتشر شده برای اجرای بازی و نرم افزار های ویندوزی در لینوکس و مک و اندروید با اختلاف فراوان نسبت به سایر برنامه ها Wine است که در ادامه مقاله درباره این برنامه اطلاعات بیشتر را بررسی خواهیم کرد.

اگر با نرم‌افزار واین آشنایی ندارید بد نیست بدانید این محصول رایگان و منبع باز امکان اجرای نرم‌افزارهای ویندوزی را روی سیستم‌عامل‌های توسعه یافته برپایه لینوکس فراهم می‌کند.

این نرم‌افزار از سال 1993تاکنون در دست توسعه قرار گرفته و امکان اجرای طیف وسیعی از نرم‌افزارها را روی لینوکس و MacOS فراهم می‌کند.

البته در برخی موارد، نیاز به اعمال تغییرات و بهینه‌سازی‌های جزئی برای بهبود عملکرد خواهد بود.

Wine در سال 1993 و با هماهنگی اولیه باب آمستاد (Bob Amstadt) به عنوان راهی برای پشتیبانی از اجرای برنامه های Windows 3.1 در لینوکس آغاز شد.

خیلی زود ، الکساندر ژولیارد (Alexandre Julliard) عملیات توسعه واین را به عهده گرفت که تا کنون با رهبری ایشان ادامه داشته است.

با گذشت سالها ، از آنجا که API و برنامه های Windows به منظور بهره گیری از سخت افزار و نرم افزارهای جدید تکامل یافته اند ، Wine نیز سازگارتر شده است تا از ویژگی های جدید پشتیبانی کند.

ویژگی های مهم واین :

  • رایگان است و نیاز به هزینه اضافی ندارد.
  • اجرای انواع برنامه و بازی های ویندوزی
  • ارائه امکان نصب برای برنامه هایی که نیاز به نصب دارند.
  • تعامل و ارتباط مدیریت شده و سریع بین سخت افزار و شبیه ساز
  • اوپن سورس است و هر کسی می تواند ان را توسعه دهد.

آموزش اجرای برنامه و بازی های ویندوز در لینوکس با Wine

امیدواریم مقاله آشنایی با واین اجرا کننده برنامه ویندوز و فایل EXE در لینوکس و مک و اندروید برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

داتیس نتورک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

The post معرفی نرم افزار Wine – واین اجرا کننده برنامه ویندوز و فایل EXE در لینوکس و مک و اندروید appeared first on داتیس نتورک.

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044