دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت پولکادات؛ وضعیت بازارهای آتی امیدوارکننده است

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

قیمت پولکادات در هفته‌های گذشته موفق به ثبت رشدی ۱۰۰ درصدی شده است. وضعیت بازارهای مشتقه پولکادات و عوامل فاندامنتال این ارز دیجیتال نشان می‌دهد که احتمال تداوم این روند صعودی قدرتمند وجود دارد.

به گزارش کوین تلگراف، پروژه بلاک چینی پولکادات به نحوی طراحی شده است که بتواند شبکه‌ای از زنجیره‌های جانبی ایجاد کند. این زنجیره‌های جانبی که از آنها باعنوان پاراچین (زنجیره موازی) یاد می‌شود، در عین وابستگی به شبکه، به‌شکلی مستقل فعالیت می‌کنند. هر زنجیره‌ای جانبی پولکادات دارای کارکردی خاص است و از فریم ورک ماژولار سابستریت (Substrate) استفاده می‌کند. استفاده از این فریم ورک توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد که به‌راحتی پروژه‌های خود را روی پولکادات توسعه دهند.

پولکادات از ابتدای سال ۲۰۲۱ مورد توجه توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. این در حالی بود که اصلاح گسترده بازار که ماه مه شاهدش بودیم، این ارز دیجیتال را هم تحت تأثیر قرار داد. از سوی دیگر، اخبار چندان زیادی از توسعه پولکادات در این مدت منتشر نشد.

۲۲ ژوییه (۳۱ تیر) اولین صرافی غیرمتمرکز روی پولکادات با نام کارورا سواپ (Karura Swap) کار خود را آغاز کرد. آکالا (Acala)، از پروژه‌هایی که شرکت کوین بیس ونچرز (Coinbase Ventures) روی آن سرمایه‌گذاری کرده، مسئولیت راه‌اندازی کارورا سواپ را عهده‌دار بوده است. کوین بیس ونچرز بازوی سرمایه‌گذاری شرکت کوین بیس است.

نمودار قیمت پولکادات
نمودار قیمت پولکادات

قیمت پولکادات در ۲۴ روز گذشته ۱۰۰ درصد رشد کرده و موفق شده است بار دیگر سطح ۲۰ دلاری را پس بگیرد. با این حال، قیمت فعلی ۵۰ درصد کمتر از اوج ۵۰ دلاری این ارز دیجیتال است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نمی‌دانند جهت حرکت پولکادات در آینده به چه سمتی خواهد بود. پیش از این پولکادات با مقاومت سنگینی در ۲۲ دلار مواجه شده بود.

پولکادات با کوساما چه فرقی دارد؟

پولکادات به مجموعه پاراچین‌هایی که به یک پلتفرم متصل هستند و از آن به‌عنوان «زنجیره تکیه‌گاه» یاد می‌شود، اطلاق می‌شود. این پلتفرم در واقع زیربنای شبکه است که بخش‌هایی مثل پروتکل اجماع، قطعیت و منطق رأی‌گیری را تعیین و مدیریت می‌کند.

در سوی دیگر کوساما (Kusama) را داریم که نسخهٔ اولیه و خام پولکادات است. کوساما را می‌توان نسخه آزمایشی پولکادات برای بررسی بخش‌هایی نظیر حاکمیت، سهام‌گذاری و شاردینگ در شرایط اقتصادی واقعی دانست.

از همین رو، حتی اگر کارورا سواپ مستقیماً روی بلاک چین پولکادات فعالیت نکند، باز هم می‌تواند عملکرد و قابلیت‌های خود را ثابت کند.

وضعیت بازارهای مشتقه

شاید وضعیت تکنیکال بازار پولکادات بتواند دورنمایی صعودی از قیمت این ارز دیجیتال برای ما ترسیم کند، اما سؤال اصلی اینجاست که آیا وضعیت بازارهای مشتقه هم این داده‌ها را تأیید می‌کند یا نه.

مثلا، اگر پریمیوم قراردادهای آتی نداشته باشیم، به این معنی است که سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به ایجاد موقعیت‌های لانگ (خرید) و استفاده از اهرم در این معاملات ندارند. کاهش حجم معاملات در صرافی‌های آنی نشان می‌دهد که علاقه چندانی به وضعیت قیمتی فعلی پولکادات وجود ندارد. این شرایط با توجه به رشد گسترده قیمت پولکادات بیش از پیش نگران‌کننده است.

وضعیت بازارهای آتی پولکادات
وضعیت بازارهای آتی پولکادات

تحلیل قراردادهای آتی باز پولکادات به ما این امکان را می‌دهد که بفهمیم احساسات فعلی حاکم بر بازار چگونه است. قراردادهای آتی باز به جای آن که تعداد معامله‌گران روزانه را مد نظر قرار دهد، فقط حساب‌هایی را بررسی می‌کند که موقعیت باز در اختیار دارند.

پس از رسیدن اوج ۱.۲ میلیارد دلاری، این شاخص ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) تا ۳۴۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد. علیرغم این که این میزان بسیار کمتر از اوج خود است، ولی در حال حاضر و با وجود قیمت ۲۰ دلاری پولکادات، همچنان در محدوده‌ای است که اوایل فوریه (بهمن ۹۹) در آنجا قرار داشت.

تعادل در استفاده از اهرم‌ها

قراردادهای شورت (فروش) و قراردادهای خرید (لانگ) در تمام زمان‌ها با یکدیگر تطابق دارند، ولی اهرم‌های استفاده‌شده در موقعیت‌ها متفاوت است. با بررسی تفاوت میان نرخ تأمین بودجه و وضعیت معاملات مشتقه می‌توان به این نتیجه رسید که سرمایه‌گذاران بیشتر به استفاده از اهرم در کدام جهت علاقه دارند.

نمودار پولکادات

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، از اواسط ژوییه تا ابتدای ماه اوت، نرخ تأمین بودجه عمدتاً منفی بوده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که موقعیت‌های شورت اتخاذ کرده بودند، خواهان استفاده از اهرم‌های بالاتری بودند. نرخ منفی ۰.۰۵ درصدی در هر ۸ ساعت، معادل نرخ ۱ درصدی در هر هفته است. این در حالی است که طی دو هفته گذشته و بعد از زمانی که این شاخص بین صفر تا ۰.۰۴ درصد قرار داشت، وضعیت برعکس شده است. از صفر تا ۰.۰۴ عموماً به‌عنوان ناحیه خنثی یاد می‌شود.

وقتی از دریچه بازارهای مشتقه به بازار نگاه کنیم، وضعیت نرخ تأمین بودجه و قراردادهای باز نشانه‌ای از صعودی‌بودن بازار به ما نمی‌دهند. از سوی دیگر، نشانه‌ای وجود ندارد که بگوید سرمایه‌گذاران از اهرم‌های بالا در معاملاتشان استفاده می‌کنند یا هیجانات حاکم بر بازار پس از جهش اخیر بیش از اندازه بالاست، که خود نشانه‌های مثبت تلقی می‌شوند.

هر دو شاخص در حال حاضر وضعیتی خنثی دارند. بنابراین به نظر می‌رسد عملکرد پولکادات در آینده تا حد زیادی به توسعه اکوسیستم این ارز دیجیتال بستگی خواهد داشت.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044