دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

چرا اتریوم در آینده نزدیک نمی‌تواند از بیت کوین جلو بزند؟

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

سال‌هاست که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند ارزش بازار اتریوم ممکن است از ارزش بازار بیت کوین پیشی بگیرد، با این حال داده‌های مختلف نشان می‌دهد که این موضوع تنها یک گمانه‌زنی ساده از سوی آنهاست.

به گزارش کوین تلگراف، پس از افزایش ۱۳ درصدی قیمت بیت کوین طی دو روز، ارزش بازار این ارز دیجیتال هم از مرز ۸۰۰ میلیارد دلار گذشت تا به بالاترین مقدار خود در ۷۹ روز گذشته برسد. در بازه مشابه، قیمت اتریوم موفق به ثبت رشدی ۴۵ درصدی شده است. این رشد باعث شده تا ارزش بازار این ارز دیجیتال به بیش از ۳۴۰ میلیارد دلار برسد.

انتظارات مثبت از به‌روزرسانی لندن اتریوم و تأثیرات ضدتورمی این هارد فورک، نقشی پراهمیت در افزایش قیمت ارز دیجیتال شماره دو بازار ایفا کرده است؛ با این حال برخی سرمایه‌گذاران همچنان این سؤال را مطرح می‌کنند که قیمت اتریوم چطور در مقایسه با قیمت بیت کوین عملکردی بهتر نشان خواهد داد. دن مورهد (Dan Morehead)، مدیرعامل شرکت پنترا کپیتال (Pantera Capital)، معتقد است که اتریوم جای بیت کوین را در صدر جدول ارزهای دیجیتال خواهد گرفت.

پیش‌تر نیل کشکاری (Neel Kashkari)، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، عنوان کرده بود که این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا برنامه خرید دارایی خود را برای مدتی بیشتر ادامه دهد. این مسئله باعث افزایش هیجانات حاکم بر بازار شد. به‌گفته کشکاری، سویه دلتا و شیوع این سویه به‌صورت بالقوه برای بازار کار مضر است. او در این باره گفت:

[سویه] دلتا ممکن است میل افراد را برای بازگشت به مشاغلی که نیازمند حضور فیزیکی است کم کند. دانش‌آموزان نیز ممکن است میلی برای رفتن به مدرسه نداشته باشند.

تداوم برنامه‌های کمک‌های مالی ممکن است خطرات تورمی را بیشتر کند. این مسئله ممکن است به افزایش جذابیت دارایی‌های کمیاب نظیر املاک و مستغلات، کالاها، سهام و ارزهای دیجیتال منجر شود. از همین رو، می‌توان گفت که تأثیرات این تغییرات کلان ممکن است به یک اندازه روی بیت کوین و اتریوم تأثیر بگذارد.

آدرس‌های فعال بیت کوین

مقایسه برخی شاخص‌های اتریوم و بیت کوین می‌تواند توجیه‌کننده اختلاف ارزش بازار این ارز دیجیتال با بیت کوین باشد. اولین معیاری که باید آن را بررسی کرد، تعداد آدرس‌های فعال است.

آدرس‌های فعال بیت کوین و اتریوم
آدرس‌های فعال بیت کوین و اتریوم

همان طور که در نمودار بالا می‌توان دید، بیت کوین بیش از ۶ میلیون آدرس با ارزش ۱,۰۰۰ دلار یا بیشتر دارد و ۳.۶۷ میلیون حساب نیز از سال ۲۰۲۰ ایجاد شده‌اند. در سوی دیگر، آدرس‌های اتریوم کمتر از نصف این میزان و ۲.۷ میلیون آدرس است. رشد آدرس‌های فعال اتریوم هم کمتر از بیت کوین است و تنها ۲.۴ میلیون آدرس از سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

آدرس‌های فعال اتریوم هم چیزی در حدود ۵۵ درصد کمتر از آدرس‌های فعال بیت کوین است و این فاصله ارزش بازار آنها را تأیید می‌کند. با این حال، این تحلیل، داده‌های مرتبط با میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران دانه‌درشت را نشان نمی‌دهد. اگرچه روش خوبی برای برآورد کردن این عدد وجود ندارد، ارزیابی محصولات قابل‌معامله در بورس هر ارز دیجیتال می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

چرا اتریوم در آینده نزدیک نمی‌تواند از بیت کوین جلو بزند؟

پس از بررسی ابزارهای سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بیت کوین با ۳۲.۳ میلیارد دلار دارایی تحت‌مدیریت با اختلاف از اتریوم با ۱۱.۷ میلیارد دلار دارایی تحت‌مدیریت جلوتر است. صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل (GBTC) که از سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، نقشی پررنگ در ایجاد این فاصله دارد.

این در حالی است که اولین محصول قابل‌معامله در بورس اتریوم (Ether Tracker)، در اکتبر ۲۰۱۷ وارد بازار شد. این تفاوت هم تا حدی توضیح می‌دهد که چرا از این لحاظ، اتریوم ۶۴ درصد از بیت کوین پایین‌تر است.

وضعیت قراردادهای آتی باز

بررسی واقعیت بازارهای آتی هم می‌تواند به ما در مقایسه بهتر کمک کند. از آنجا که قراردادهای باز مجموع تعداد قراردادهای مشترکان بازار را محاسبه می‌کند، بهترین معیار برای بررسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است.

یک سرمایه‌گذار ممکن است ۵۰ میلیون دلار قرارداد آتی خریده باشد و تمام موقعیت خود را چند روز بعد فروخته باشد. این ۱۰۰ میلیون دلار حجم معامله نشان‌دهنده یک سرمایه‌گذاران [حقیقی] در بازار نیست و از همین رو از داده‌ها خط می‌خورد.

چرا اتریوم در آینده نزدیک نمی‌تواند از بیت کوین جلو بزند؟

در حال حاضر قراردادهای آتی باز بیت کوین ۱۴.۲ میلیارد دلار است که از اوج ۲۷.۷ میلیارد دلاری خود در ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) فاصله زیادی دارد. بایننس با سهمی ۳.۴ میلیارد دلاری، بیشتری سهم را در این بازار دارد و پس از آن، صرافی FTX با ۲.۳ میلیارد دلار قرارداد باز، در رده دوم قرار دارد.

چرا اتریوم در آینده نزدیک نمی‌تواند از بیت کوین جلو بزند؟

در سوی دیگر، قراردادهای باز اتریوم یک ماه پس از بیت کوین به اوج ۱۰.۸ میلیارد دلاری خود رسید و در حال حاضر هم در محدوده ۷.۶ میلیارد دلار قرار دارد؛ از همین رو می‌توان گفت که قراردادهای آتی باز اتریوم ۴۶ درصد پایین‌تر از بیت کوین است.

در این میان نباید از وضعیت سود ماینرها هم غافل شد؛ چراکه این شاخص اطلاعات خوبی در مورد وضعیت فعلی در اختیارمان قرار می‌دهد. شایان ذکر است که اتریوم و بیت کوین دارای کاربردهایی متفاوت هستند؛ مثلا ۵۴ درصد عرضه بیت کوین بیش از یک سال است که دست نخورده‌ است.

به‌طور کلی، هر شاخصی نقاط ضعف خود را دارد و نمی‌توان با تکیه بر یک شاخص خاص، تعیین کرد که ارزش کدام ارز دیجیتال پایین‌تر از ارزش حقیقی‌اش قرار دارد. با این حال، با نگاهی به این سه شاخص، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پیشی‌گرفتن اتریوم از بیت کوین و تبدیل‌شدن به ارز دیجیتال شماره یک بازار، به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044