دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

یک فروشگاه برنامه غیرمتمرکز ممکن است رمزنگاری را به سمت تمرکز بیشتر سوق دهد

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

براورد شده باد آور اپل از فروشگاه App خود در سال 2020 67 میلیارد دلار دریافت کرده است. این رقم از 50 میلیارد دلار در سال 2019 است که 28 درصد افزایش داشته است. حتی وقتی این شرکت کارمزد خود را برای توسعه دهندگان کوچکتر کاهش داده است ، فروشگاه App همچنان جز component اصلی سود پایین اپل است. و این تنها اپل نیست که از درآمد توسعه دهندگان می کاهد: در اندروید ، محبوب ترین سیستم عامل تلفن همراه جهان ، فروشگاه Google Play توری شده 38.6 میلیارد دلار در سال 2020

این درآمد بیش از 105 میلیارد دلار از دو فروشگاه برنامه برتر در مجموع است. جای تعجب نیست که نهادهای نظارتی در بسیاری از کشورها از نزدیک بررسی می کنند که آیا رقابت کافی در بازار وجود دارد یا خیر. بنابراین جای تعجب نیست که Coinbase ، مشهورترین و شناخته شده ترین مبادله رمزنگاری آمریکا نیز می خواهد رمپ به اقتصاد برنامه غیرمتمرکز.

اما وقتی یک دروازه بان را به جای دیگری جایگزین می کنیم ، چه قربانی می کنیم؟ آیا اخلاق غیرمتمرکز و دسترسی به همه چیزهایی که برای بسیاری از معتقدان به رمز و رمز مقدس است ، به خطر می افتد؟ این سوالات مهمی است که قابل بحث است زیرا ما بر اساس حرکت خود حرکت می کنیم و بیشتر به جریان اصلی وارد می شویم.

مربوط: عدم تمرکز در مقابل تمرکز: آینده کجاست؟ کارشناسان پاسخ می دهند

قانون 80/20

ویلفردو پارتو با قانون 80/20 درست عمل کرد: 80٪ درآمد حاصل از 20٪ مشتریان است. با این حال ، در مورد App Store اپل ، این بیشتر شبیه قانون 95/2 است: 95٪ درآمد از 2٪ برنامه اصلی است.

بیایید فرض کنیم که یک فروشگاه برنامه غیرمتمرکز (DApp) واقعیت مشابهی را منعکس می کند ، جایی که موفق ترین برنامه ها بیشترین درآمد را دارند. این بدان معناست که هر فروشگاه DApp که بتواند محبوب ترین برنامه ها را تأمین کند ، یک مزیت بزرگ دارد. بودجه ای که با بودجه بالاتری تأمین می شود ، برای بدست آوردن انحصارطلبی و ایمن سازی به وضعیت دروازه بان ، بسیار مجلل هزینه می کند. سپس ، هرکسی که می خواهد به برنامه های برتر دسترسی پیدا کند باید از آن دروازه بان عبور کند.

عناصر انحصاری هر فروشگاه برنامه چیزی است که اقتصاد را بسیار پردرآمد می کند. اگر صاحب ریل باشید ، سود آن را نیز در اختیار دارید – به همین سادگی.

اما قانون 80/20 نباید به اقتصاد وب 3.0 گسترش یابد. به جای سود زیاد برای افراد معدود ، سودهای بسیاری برای افراد بیشتر است که کاربران در حاکمیت ، رشد ، نگهداری و عملیات روزانه اکوسیستم های مورد علاقه خود مشارکت دارند. جنبه های مالکیت اقتصاد وب 3.0 ، بر اساس مشارکت آنها ، جوایز را به طور مساوی تری برای شرکت کنندگان در اکوسیستم توزیع می کند. این پویایی متعادل تر است که روش جدیدی برای تجارت را پیشنهاد می کند.

مربوط: آیا اینترنت غیرمتمرکز جدید یا وب 3.0 امکان پذیر است؟

ساخت فروشگاه Web 3.0 DApp

برای اطمینان از توزیع واقعاً غیرمتمرکز DApps چه کاری لازم است؟ ما به یک فروشگاه DApp نیاز داریم که چند معیار را داشته باشد:

  • حاکمیت – اول از همه و مهمترین ، فروشگاه DApp توسط جامعه اداره می شود. لازم است یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز برای رأی دادن در مورد همه مسائل حاکمیت ، مانند کمیسیون ها ، امنیت و غیره وجود داشته باشد.
  • مالکیت – سود با توجه به ساختار حاکمیت آن در جامعه توزیع می شود. همچنین برای مدیریت تأیید برنامه ، ایمن سازی سیستم و حفظ جامعه باید بودجه ای برای سازمان اختصاص یابد.
  • Tokenomics – فرصتی برای انجام موارد بسیار جالب در مورد ایجاد انگیزه برای توسعه دهندگان برای استفاده انحصاری از سیستم عامل و انجام سایر کارهای اصلی مانند پشتیبانی از زیرساخت های توزیع و سایر فن آوری های اساسی وجود دارد.
  • قابلیت همکاری – کاربران باید بتوانند آزادانه بین فروشگاه های مختلف DApp حرکت کنند ، برنامه های خود (و داده های خود) را با خود ببرند. هیچ فروشگاه DApp وجود ندارد که بتواند بر همه آنها حکومت کند.

مربوط: تئوری بازی با DeFi دیدار می کند: ایده های تندرست در مورد طراحی توکنومی

برنامه ها مرکز اقتصاد دیجیتال هستند ، چیزی که با پیشرفت ما به سمت وب 3.0 ادامه خواهد یافت. رمپ های موجود در امور مالی غیرمتمرکز ، نشانه های غیرقابل استفاده و سایر دارایی های دیجیتالی در حال ظهور به نقاط دسترسی موبایل نیاز دارند که فاصله بین کسانی که لپ تاپ دارند و کسانی که فقط از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند را برطرف می کند.

ما در مرحله انتقال از وب 2.0 به وب 3.0 هستیم. در حالی که دروازه بان ها در موقعیت های قدرت باقی می مانند ، آنها همچنان به دنبال رشد کاربر در کنار پروتکل های غیر متمرکز به دنبال نقاط دسترسی به کاربران جدید هستند.

وقتی واقعاً وارد وب 3.0 شدیم ، به احتمال زیاد شاهد DApp هایی خواهیم بود که از طیف کوچکتر از امروز کار می کنند. ما یک اکوسیستم پر جنب و جوش از DApps را می بینیم که بیشتر تمرکز کرده و توسط تیم های جمع و جور توسعه یافته است.

مربوط: نحوه NFT ها ، DeFi و Web 3.0 بهم آمیخته شده اند

همچنین شاهد خواهیم بود که برنامه ها به قطعات منفک تبدیل شده اند. به عنوان مثال ، یک مبادله غیرمتمرکز به چندین لایه تجزیه می شود: جبهه جلوی کاربر ، انتهای تجمع دهنده و تأمین کننده نقدینگی به عنوان زیرساخت. این شبیه تکامل “یکپارچه به ریز سرویس ها” در فضای زیرساخت نرم افزار ابری است.

بدون تمرکز واقعی در مورد برنامه ها ، ما به راحتی یک دروازه بان را برای دیگری جایگزین کرده ایم. نکته اصلی در اینجا تعهد جامعه در حمایت از مجموعه متنوعی از درگاه های فروشگاه برنامه خواهد بود.

چه چیزی در معرض خطر است؟

خطر این است که ، در سفر اجتناب ناپذیر ما به جریان اصلی ، سهولت و سهولت استفاده باعث عدم تمرکز خواهد شد. در حقیقت ، اغلب به همین دلیل است که دروازه بانهای متمرکز ظهور می کنند: آنها کارها را کمتر پیچیده می کنند ، که به نوبه خود باعث دسترسی بیشتر مردم به توده ها می شود.

از آنجایی که جامعه رمزنگاری برای ایجاد اقتصاد دارایی دیجیتال پر رونق که به نفع اکثریت است ، با هم همکاری می کنند ، همه ما باید این مبادلات را در ذهن داشته باشیم. ما کاملاً باید دارایی های دیجیتال را آسان درک و قابل دسترسی کنیم ، در حالی که همچنین استدلال می کنیم که متمرکز کردن قدرت در دست افراد معامله ای شایسته در مسیر سریع جریان اصلی است.

ما می توانیم – و باید – برای محافظت از آنچه دید مشترک ما را بسیار قدرتمند می کند ، عقب بکشیم: آینده ای که برای همه قابل دسترسی است.

این مقاله شامل توصیه ها و توصیه های سرمایه گذاری نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و تجاری شامل ریسک است و خوانندگان هنگام تصمیم گیری باید تحقیقات خود را انجام دهند.

نظرات ، افکار و عقاید بیان شده در اینجا تنها به نویسنده اختصاص دارد و لزوماً منعکس کننده یا نمایانگر نظرات Cointelegraph نیست.

دایان دای بنیانگذار و مدیر ارشد بازاریابی DODO ، یک بورس غیر متمرکز دارایی دیجیتال مستقر در سنگاپور است. وی در جامعه DeFi چین پیشگام است و تجربه زیادی در زمینه بازاریابی ، مدیریت شبکه های اجتماعی و توسعه تجارت دارد. قبل از تأسیس DODO ، او زمانی را در DDEX و CypherJump گذراند.