دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

بازار سیاه خرید و فروش مجوز مزارع استخراج بیت کوین

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

خرداد امسال و با توقف فعالیت واحد‌های استخراج ارز دیجیتال، صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری مزارع استخراج به حالت تعلیق درآمد. اکنون محمدرضا شرفی، عضو هیئت‌رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاک چین ایران، می‌گوید با وجود آغاز فعالیت‌های استخراج همچنان وزارت صمت از اعطای جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری مزارع استخراج بیت کوین سر باز می‌زند.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از اقتصاد ۲۴، اگر سری به سایت‌های آگهی دیوار، شیپور و… بزنید، در حالی با آگهی‌های خرید‌و‌فروش جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری مزارع بیت کوین روبرو می‌شوید که دلیل به راه افتادن این بازار سیاه به‌گفته عضو کارگروه بلاک چین و رمزارز کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران، تنها یک موضوع است؛ عدم صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری فارم‌های استخراج رمزارز از سوی وزارت صمت.

این در حالی است که محمدرضا شرفی معتقد است اگر این روند ادامه پیدا کند نه تنها قیمت این جواز‌ها افزایش می‌یابد، که رانتی برای افراد صاحب‌نفوذ ایجاد خواهد کرد و از طرفی فعالان این صنعت را مجبور به فعالیت غیرقانونی می‌کند، زیرا مسیر قانونی برای ماینینگ تعریف نشده تا امکان فعالیت شفاف مهیا باشد.

عضو هیئت‌رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاک چین ایران گفته است:

افراد بسیاری پس از اخذ جواز تأسیس سرمایه‌های فراوانی را صرف خرید تجهیزات کرده‌اند تا مزارع رمزارز راه‌اندازی کنند، اما زمان مراجعه به وزارت صمت برای دریافت پروانه بهره‌برداری به درِ بسته خورده‌اند.

شرفی افزود:

وزارت صمت به دلایل واهی جلوی صدور پروانه بهره‌برداری را گرفته است، زیرا مازاد بر دستور رئیس‌جمهور سابق برای خاموش‌شدن مزارع بیت کوین، صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری نیز تعلیق شد، در حالی که انتظار می‌رفت با آغاز‌به‌کار مراکز استخراج صدور جواز به حالت سابق برگردد، وزارت صمت مانع این کار شده است.

بازار سیاه فروش مجوزهای قدیمی

این فعال حوزه استخراج با بیان اینکه همان آقایانی که در دولت قبل مانع فعالیت قانونی فعالان این حوزه بودند در دولت جدید نیز بر سر کار هستند، گفت:

این افراد با تغییر دولت همچنان انواع و اقسام سنگ‌اندازی‌ها را پیش پای فعالان صنعت استخراج انجام می‌دهند.

شرفی ادامه داد:

با ادامه این وضعیت و تعلیق صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری فارم‌های رمزارز، جواز‌های صادرشده سابق ارزش پیدا می‌کند و بازار سیاه مجوزفروشی شکل می‌گیرد.

بازار سیاه خرید و فروش مجوز مزارع استخراج بیت کوین
نمونه آگهی فروش جواز تأسیس مزرعه استخراج بیت کوین

توقف صدور جواز برای فعالیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

عضو هیات‌رئیسه کارگروه استخراج رمزارز انجمن زنجیره بلوک، ادامه داد:

مشکل دیگر عدم صدور جواز برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. این نیروگاه‌ها در کنار مزارع بیت کوین راه‌اندازی می‌شوند تا برق این مراکز را بدون اتکا به شبکه برق سراسری تأمین کنند، اما وزارت صمت دیگر مجوزی برای این نیروگاه‌ها صادر نمی‌کند.

شرفی با بیان اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصلاً منابع کشور را مصرف نمی‌کنند، گفت:

به چه دلیلی جلوی این کار گرفته شده است؟ این کار تنها ضربه‌ای به تولید برق کشور و باعث تحیر تمام کارشناسان است.

عضو کارگروه بلاک چین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران، گفت:

بسیاری از فعالان حوزه رمزارز با صرف هزینه بسیار به‌دنبال احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کنار مرکز استخراج خود و استفاده از برق آن برای استخراج رمزارز هستند.

شرفی با بیان اینکه با این کار بلبشویی در بازار صدور مجوز به راه افتاده و مقصر آن تنها وزارت صمت است، گفت:

یک ماه دیگر که صدور مجوز در تعلیق باشد و مجوز صادر نشود بازار سیاه مجوزفروشی شروع می‌شود. باید قبل از اینکه شروع شود با تبعیت از قانون، سامانه بهین یاب بازگشایی شده و روند صدور مجوز به روال سابق برگردد.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044