دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

تعریف صحیح محتوا چیست؟ – جابیکو

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

محتوا بخش مهم و ضروری ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا‌ست که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. «چیزی است که از طریق برخی ‌رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف» بیان می‌شود.  برخی دیگر  محتوا را چنین تعریف می‌کنند: «محتوا ارائه اطلاعات به مخاطبان با یک هدف خاص از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است.» این ‌تعریف دارای پنج جزء است:
اطلاعات: چه ایده‌هایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌هایی که مخاطب لازم است بداند نیاز به دانستن و جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونه‌ها) است که از آن ایده‌ها پشتیبانی می‌کنند.
هدف: چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟  محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید.  بیان دقیق این هدف توسعه محتوا که به مخاطبان شما انگیزه دهد و محتوایی طنین‌انداز شود را بهبود می‌بخشد.
مخاطب: مخاطب هدف شما برای این محتوا چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او محتوا تولید می‌کنند. افراد و مخاطبانی که می‌خواهید به آنها دست یابید، دغدغه‌ها و سؤالات آنها را شناسایی کنید. به این طریق می‌توانيد نیاز  تناسب و طنین‌انداز بودن محتوا را برطرف کنید.
کانال: چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان هدف شما حضور ندارند، پست نگذارید. اگر افرادی که می‌خواهید محتوای شما را ببینند و به آنها دست یابید در  لینکدین هستند، پست‌ها و محتوای خود را آنجا قرار دهید. از یک «فیلتر هدف» برای بررسی  لیست کانال‌هایی که به شما در رسیدن به هدف بهتر کمک می‌کنند، استفاده کنید. سپس، از مخاطبان یا «فیلتر هدف» برای محدود‌کردن بیشتر لیست استفاده کنید.
فرم: چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش می‌دهید؟ با انتخاب کانال‌ها، نوبت به انتخاب ژانر و اشکال بهینه‌سازی شده برای گسترش این کلمه  می‌شود. با انتخاب نوع محتوا شروع کنید. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست بسازید. سپس فرم را از نظر نوع رسانه، طول، اندازه، سبک و غیره در نظر بگیرید تا یک محتوای مطلوبی تولید کنید.

  •  محتوا آگاهی‌دهنده (عملی، کاربردی، تاکتیکی) است

به گفته کانال MeetTheBossTV محتوا اطلاعات جذاب، مرتبط، قابل اعتماد، جالب، سرگرم‌کننده در قالب متن، تصویر، ویدئو یا صوت است. هایدی کوهن می‌گوید: «محتوا اطلاعات با‌کیفیت و مفیدی است که داستان را به شیوه‌ای متناسب، با هدف ایجاد یک احساس و یا ایجاد تعامل انتقال می‌دهد.» ارائه محتوای زنده یا غیر‌زنده را می‌توان با استفاده از انواع فرمت‌ها از جمله متن، تصویر، ویدئو، صوت و یا سخنرانی بیان کرد. هنگامی که از محتوا برای اهداف بازاریابی استفاده می‌شود، محتوا باید شامل برندسازی سازمان بوده و خالی از هر نوع تبلیغ باشد و از یک فراخوان برای عمل استفاده کند. سایت MjGlobalCom در تعریف محتوا می‌گوید: «محتوا یعنی تصویر، ویدئو، بلاگ، اینفوگرافیک، مصاحبه، نظر، گیف، آهنگ، داستان، نکات، دانستنی‌ها و غیره.»

  •  محتوا تجربه است (مفید، هدفمند، نتیجه‌گرا)

از دید آوینا کائوشیک، محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی می‌افزاید. این ارزش‌ها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیق‌تر‌شدن آنها، خندان، سرگرم‌کردن آنها و آموزش فراهم می‌شود.
کاترین آراگون نیز می‌گوید: «محتوا هرگونه اطلاعاتی است که اعتماد و اعتبار را برای مشتریان ایده‌آل خود فراهم می‌کند.»
جوآن دامیکو هم نظر خود را چنین بیان می‌کند که محتوا هر‌گونه ایجاد ارتباط در هر رسانه‌ای است که به یک هدف، کمک می‌کند. این هدف می‌تواند آموزش، اطلاع‌رسانی، سرگرمی، هشدار، توصیف خود و یا جرقه شروع مکالمه در یک زمینه خاص باشد. جو پولیزی، تعریفی ساده محتوا را ارائه می‌دهد: «اطلاعات جذابی که آموزنده، جالب و سرگرم‌کننده است.» لیندون نا نیز چنین می‌گوید: «هرچیزی روی URL که می‌توان استفاده کرد، چیزی که خواندنی یا دیدنی یا قابل دانلود است.» بری فلدمن می‌گوید: «تعریف ساده آن، پاسخ به سؤالات مشتریان است.» اندرو جانسون معتقد است: «محتوا هر چیز جذاب، زیبا و هوشمندانه است و باید اساسا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.»
اما به نظر الیور بلانچارد، واژه محتوا آنقدر مبهم است که می‌تواند به معنای هرچیزی باشد و در عین حال می‌توان گفت هیچ معنایی ندارد. در اصل این واژه به معنای «چیزی برای پر کردن یک فضای خالی» است. این چیز می‌تواند عکس، ویدئو، تبلیغ بازاریابی، یک تحلیل کامل، شعر، متن‌های پوچ و بی‌ارزش باشد. چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که حجم محدودی فضا وجود دارد که باید با محتوا آن را پر کرد. 
در نهایت، هرکسی دیدگاه و تعریفی متفاوت از محتوا دارد. همانطور که در تعاریف بالا شاهد بودیم برخی تعریف محتوا را وسیله‌ای برای پاسخ به سوالات مشتریان، برخی آموزنده و مفید دانسته و برخی هنوز معنای آن را مبهم می‌دانند. نظر شما چیست؟ شما چه تعریفی از محتوا دارید؟

منبع : شنبه مگ

[ad_2]

Source link

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044