دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

نگاهی به بازار آتی و اختیار بیت کوین؛ جهت حرکت بعدی قیمت به چه سمتی خواهد بود؟

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

پس از اعلام ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال در چین که باعث سقوط قیمت بیت کوین به ۴۰,۶۰۰ دلار شد، وضعیت بازارهای مشتقه از حالت خنثی به نزولی تغییر یافته است.

به گزارش کوین تلگراف، چین مانند سال‌های گذشته بار دیگر بیت کوین را ممنوع کرده است. بانک مرکزی چین روز ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که حاوی مجموعه اقدامات جدیدی برای افزایش هماهنگی بین بخش‌های مختلف، جهت اعمال محدودیت بر فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال است.

هدف این اقدامات قطع کانال‌های پرداخت و برخورد قانونی با وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی مرتبط با ارز دیجیتال است.

۳ میلیارد دلار بیت کوین و ۱.۵ میلیارد دلار اتریوم از قراردادهای اختیار معامله (Option) یک ماهه، یک ساعت قبل از انتشار خبر ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال در چین منقضی می‌شد که احتمالاً کل این مبلغ از دست رفته است. مولی (Molly)، یکی از کارکنان سابق بیت کوین مگزین (Bitcoin Magazine)، گفته است اظهارات مقامات چینی اولین بار در تاریخ ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) منتشر شده است.

با این حال اگر فرض کنیم که برخی از معامله‌گران قصد داشتند از نوسان منفی قیمت سود ببرند، انتشار این خبر پیش از انقضای معاملات در ساعت ۸ صبح (به وقت هماهنگ جهانی) روز جمعه، منطقی به‌نظر می‌رسد. برای مثال قرارداد اختیار فروش ۴۲,۰۰۰ دلاری که برای مدیریت ریسک ثبت شده بود بی‌ارزش شد، چراکه قیمت انقضای معامله در پلتفرم معاملاتی دریبیت (Deribit) ۴۴,۸۷۳ دلار بود. دارنده آن قرارداد اختیار معامله این حق را داشت که بیت کوین را در ۴۲,۰۰۰ دلار به فروش برساند، اما اگر انقضای بیت کوین بالاتر از آن سطح اتفاق بیفتد، دیگر ارزشی ندارد.

کسانی که تصور می‌کنند این یک توطئه بوده است، باید توجه داشته باشند که انقضای قراردادهای آتی (Futures) بیت کوین در بورس کالای شیکاگو، میانگین قیمت در بازه زمانی ۲ تا ۳ بعدازظهر (به وقت هماهنگ جهانی) است. در نتیجه قراردادهای باز بالقوه ۳۴۰ میلیون دلاری، در نزدیکی سطح ۴۲,۱۵۰ دلار تسویه شدند. منظور از قراردادهای باز آن دسته از قراردادهای آتی است که هنوز تسویه نشده‌اند.

در بازار معاملات آتی خریداران (موقعیت‌های لانگ) و فروشندگان (موقعیت‌های شورت) همیشه با هم مطابقت دارند، بنابراین در عمل نمی‌توان حدس زد که کدام طرف قدرت بیشتری دارد.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ معامله‌گران حرفه‌ای هم منتظرند
نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۳۰ دقیقه‌ای بازار بیت کوین/ دلار)

با وجود سقوط ۴,۰۰۰ دلاری قیمت، چیزی کمتر از ۱۲۰ میلیون دلار از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار بازار قراردادهای آتی لیکویید شده است. این داده‌ها باید برای فروشندگان بسیار نگران‌کننده باشد، چراکه نشان می‌دهد خریداران اعتماد‌به‌نفس بیش از حد ندارند و از اهرم‌های حداکثری استفاده نمی‌کنند.

همچنین بخوانید: قرارداد آتی (Futures) چیست؟ + آشنایی با معاملات آتی بیت کوین

معامله‌گران حرفه‌ای فعلاً بی‌طرف هستند

برای پی بردن به این موضوع که معامله‌گران حرفه‌ای دیدگاهی صعودی دارند یا نزولی، باید پریمیوم یا همان نرخ پایه قراردادهای آتی را بررسی کرد.

این شاخص اختلاف قیمت بین قراردادهای آتی بلندمدت و بازار آنی را اندازه‌گیری می‌کند. در یک بازار سالم پریمیوم سالانه بین ۵ تا ۱۵ درصد است و این وضعیت به‌عنوان کانتانگو (Contango) شناخته می‌شود.

دلیل ایجاد این اختلاف قیمت آن است که فروشندگان برای خودداری از تسویه‌های بلندمدت پول بیشتری تقاضا می‌کنند و هر زمان که این شاخص کم‌رنگ یا منفی شود، هشدار قرمزی دیده می‌شود که به «وارونگی» معروف است.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ معامله‌گران حرفه‌ای هم منتظرند
پریمیوم قراردادهای آتی سه‌ماهه بیت کوین

توجه کنید که چگونه کاهش ۹ درصدی قیمت در ۲۴ سپتامبر (۲ مهر)، باعث شد پریمیوم قراردادهای آتی سالانه به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه اخیر برسد. شاخص ۶ درصدی فعلی زیر محدوده خنثی قرار دارد و به یک دوره صعودی ملایم که تا ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) ادامه داشت پایان داده است.

برای تأیید اینکه آیا این حرکت تنها مختص این شاخص بوده است یا خیر، باید بازار قراردادهای اختیار معامله را هم بررسی کرد.

معامله‌گران قراردادهای اختیار در حال ورود به ناحیه ترس هستند

شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد (Delta Skew)، قراردادهای اختیار خرید (Call Option) و اختیار فروش (Put Option) مشابه را مقایسه می‌کند. وقتی ترس در بازار شایع شده باشد این معیار مثبت می‌شود، چراکه پریمیوم‌ قراردادهای اختیار فروشی که برای مدیریت ریسک ثبت می‌شوند بالاتر از قراردادهای اختیار خرید با ریسک مشابه است.

برعکس این موضع زمانی اتفاق می‌افتد که بازارسازها صعودی هستند و باعث می‌شوند که شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد وارد ناحیه منفی شود. بین ۸ درصد منفی تا ۸ درصد مثبت ناحیه خنثی در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل قیمت بیت کوین؛ معامله‌گران حرفه‌ای هم منتظرند
شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد قراردادهای اختیار معامله بیت کوین

شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد از ۲۴ ژوییه (۲ مرداد) در منطقه خنثی در حال نوسان بوده است، اما در ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) به ۱۰ درصد رسید که نشان‌دهنده ترس معامله‌گران قراردادهای اختیار معامله است. پس از آزمایش مجدد و سریع سطح خنثی ۸ درصد، حرکات قیمتی اخیر بیت کوین باعث شد که این شاخص به بالای ۱۱ درصد افزایش پیدا کند؛ سطحی که آخرین بار دو ماه پیش مشاهده شده و بسیار شبیه به وضعیت بازار معاملات آتی بیت کوین است.

با اینکه هیچ نشانه نزولی در بازار مشتقات بیت کوین دیده نمی‌شود، سقوط دو روز پیش قیمت به زیر ۴۱,۰۰۰ دلار معامله‌گران حرفه‌ای را وارد ناحیه ترس کرده است. نتیجه این اتفاق آن است که معامله‌گران قراردادهای آتی تمایلی به بازکردن موقعیت‌های خرید اهرم‌دار ندارند و این در حالی است که بازار قراردادهای اختیار معامله، پریمیوم قراردادهای اختیار فروش مدیریت ریسک را نشان می‌دهد.

احتمالاً فروشندگان از وحشت کنونی سرمایه‌گذاران سود خواهند برد، مگر اینکه بیت کوین در آخر هفته قدرت‌نمایی کند.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044