آوی قصد دارد جایگزین توییتر را بر روی اتریوم بسازد

بنیان‌گذار آوی (Aave) اعلام کرده است که شبکه اجتماعی‌ جدید این پروتکل در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد. قرار است این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز جایگزینی برای توییتر باشد.

به گزارش دیکریپت، بنیان‌گذار پروتکل آوی، غول حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، اعلام کرده است که امسال با استفاده از اتریوم شبکه اجتماعی جایگزینی برای توییتر راه‌اندازی خواهد کرد.

استانی کولچوف (Stani Kulechov)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پروتکل وام‌دهی آوی که در حوزه دیفای فعالیت می‌کند، گفته است که در این شبکه اجتماعی جدید کاربران می‌توانند از محتوایی که به اشتراک می‌گذارند، درآمدزایی کرده و همچنین قوانین شبکه را کنترل کنند.

او در این رابطه گفته است:

معتقدیم که تولیدکنندگان محتوا باید بتوانند بدون آنکه نیاز باشد مجوزی بگیرند، مخاطبان خود را داشته باشند. این شبکه اجتماعی جایی است که هر کسی می‌تواند با استفاده از نمودارها و داده‌هایی که بر روی آن وجود دارد، یک تجربه کاربری جدید ایجاد کند.

ایجاد یک شبکه‌ اجتماعی رویکردی کاملاً متفاوت از محصول اصلی آوی است. این پروتکل در حوزه وام‌دهی فعالیت می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد از طریق قرارداد‌های هوشمند و کدهای رایانه‌ای خودکار، با ارز‌های دیجیتال وام بدهند یا وام بگیرند.

بر اساس داده‌های دیفای پالس (DeFi Pulse)، آوی بزرگترین پروتکل دیفای از نظر حجم نقدینگی در گردش است و در حال حاضر ۱۰.۹۲ میلیارد دلار در این پروتکل وجود دارد.

کولچوف روز شنبه در توییتر و با تگ کردن جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، خبر راه‌اندازی شبکه اجتماعی آوی را اعلام کرد و نوشت:

از آنجا که جک می‌خواهد آوی را بر بیت کوین ایجاد کند، آوی هم توییتر را بر روی اتریوم خواهد ساخت.

او با ارسال این توییت به اظهارات جک دورسی واکنش نشان داده است که پیش از این گفته بود می‌خواهد توییتر را با استفاده از بیت کوین و بلاک چین غیرمتمرکز کند.

دورسی عاشق بیت کوین است اما وقت زیادی برای بررسی سایر ارز‌های دیجیتال از جمله اتریوم نگذاشته است. اسکوئر، شرکت مربوط به امور پرداختی که دورسی آن را مدیریت می‌کند، سال گذشته ۸,۰۲۷ بیت کوین خرید که ارزش کنونی آن حدود ۲۵۲ میلیون دلار است.

کولچوف ‌امیدوار است با پروژه جدید خود بتواند مشکلاتی را حل کند که مختص شبکه‌های اجتماعی فعلی است. مشکلاتی از قبیل آسیب‌پذیری در برابر سانسور و یک ساختار پرداختی استثمارگرایانه که به جای این‌که به نفع کاربران باشد در خدمت سازندگان پلتفرم است.

او می‌گوید که در حال حاضر کاربران توییتر مالکیتی روی مخاطبان خود ندارند. به این معنی که آنچه در توییتر اتفاق می‌افتد همان جا باقی می‌ماند.

کولچوف می‌گوید:

توییتر تمام درآمد حاصل از توییت‌ها و محتوا‌هایی را که به اشتراک می‌گذارید از آن خود می‌کند و این توییتر است که تصمیم می‌گیرد کدام یک از توییت‌های شما از طریق الگوریتم‌ها مورد توجه قرار گیرد.

او همچنین افزود:

در حال حاضر اگر توییت یا ریتوییت کنید هیچ درآمدی به شما تعلق نمی‌گیرد و مخاطبان خود را هم در اختیار ندارید. یعنی اگر از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری بروید باید از ابتدا [برای جذب فالوور] تلاش کنید.

گفتنی است که پیش از این هم جایگزین‌های غیرمتمرکز برای توییتر ارائه شده است اما هیچ یک از آن‌ها به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند.

برای مثال شبکه اجتماعی وویس (Voice) که بر روی بلاک چین ایاس (EOS) اجرا می‌شد، هرگز مورد توجه قرار نگرفت و دن لریمر (Dan Larimer)، مدیر ارشد فناوری بلاک وان (Block.one)، شرکتی که این پلتفرم را ایجاد و بعد‌ها آن را ترک کرد، از سمت خود استعفا داد. لریمر گفته بود که این پلتفرم از فشار سانسور مصون نیست.

ترون هم سال گذشته شبکه استیمیت (Steemit) را خرید و جاستین سان، بنیان‌گذار ثروتمند ترون، کنترل این شبکه را در دست گرفت. در اعتراض به این موضوع، بسیاری از کاربران این پروتکل را ترک کرده و با یک فورک به پروتکل هایو (Hive) پیوستند.

کولچوف گفته است:

پروژه استیمیت به این دلیل شکست خورد که انگیزه‌ای برای تولید محتوای با کیفیت نداشت، خیلی زود وارد این بازی شده بود و از بلاک چین خودش یعنی استیم (Steem) استفاده می‌کرد. در حالی که ما به دنبال راه‌اندازی آن در شبکه اتریوم هستیم که اکوسیستم پررونقی با پشتیبانی از دیفای است و نوآوری‌های جذاب دیگری مانند دامنه‌های ای‌ان‌اس (ENS) را دارد.

کولچوف که معتقد است پروژه جدید او متفاوت خواهد بود، می‌گوید:

در نهایت هر تولیدکننده محتوایی می‌تواند به دنبال‌کنندگان خود اجازه دهد که در مورد هر نوع محتوایی که از طریق دائو (DAO) ارسال می‌کنند، رأی دهند.

گفتنی است DAO‌ها یا سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز، سازمان‌هایی دارای هیئت مدیره هستند که بر روی بلاک چین فعالیت می‌کنند.

آوی یکی از قدرت‌های صنعت امور مالی غیرمتمرکز است. اکنون پرسش این است؛ با توجه به این‌که رقبای این پروتکل در زمینه تأسیس شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز قبلاً شکست خورده‌اند، آیا ایجاد یک پلتفرم جایگزین برای توییتر در شبکه اتریوم می‌تواند پدیده بزرگ بعدی باشد؟


لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =