دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

چرا اولنچ ماه جاری ۲۰۰ درصد رشد کرد؟

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

ارز دیجیتال اولنچ (Avalanche) در یک ماه گذشته رشدی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان معتقدند که شبکه این ارز دیجیتال از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران شده است.

به گزارش کوین تلگراف، شبکه‌های لایه اول مانند بیت کوین و اتریوم پایه و اساس اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند و با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند امکان ایجاد صنایع جدید مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) را فراهم می‌کنند.

اولنچ یک پلتفرم غیرمتمرکز و راهکار لایه اول نسبتاً جدید است که اخیراً رشد قابل‌توجهی را در قیمت خود تجربه کرده و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است. این در حالی است که بزرگ‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند، یعنی اتریوم، همچنان با مشکلاتی نظیر کارمزد بالای تراکنش‌ها و سرعت پردازش کندتر از رقبای خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

داده‌های بازار نشان می‌دهد که قیمت اولنچ پس از رسیدن به کف 12.24 دلاری در ۳ اوت (۱۲ مرداد)، با رشدی ۲۰۵ درصدی، در ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) به اوج چندهفته‌ای خود در 37.42 دلار رسیده است. هم‌زمان با این رشد، حجم معاملات ۲۴ ساعته این ارز دیجیتال از 1.4 میلیارد دلار عبور کرد.

چرا اولنچ ماه جاری ۲۰۰ درصد رشد کرد؟
نمودار قیما اولنچ (نمای ۴ ساعته بازار اولنچ/ تتر)

رشد سریع اکوسیستم دیفای اولنچ، راه‌اندازی پل ارتباطی با شبکه اتریوم و طراحی منحصربه‌فرد و توکنومیک (Tokenomic) این پروتکل که از کارمزدهای متغیر و سازوکار سوزاندن توکن‌ها پشتیبانی می‌کند، از دلایل اصلی رشد قیمت این ارز دیجیتال است.

منظور از طراحی توکنومیک ساختاری است که به یک پروژه امکان می‌دهد منابع مالی مورد نیاز خود را به صورت درون‌شبکه‌ای تأمین کند.

رشد صنعت دیفای در اکوسیستم اولنچ

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که اخیراً برای پروتکل اولنچ افتاد، خبر راه‌اندازی اولنچ راش (Avalanche Rush) بود. اولنچ راش یک برنامه تشویقی ۱۸۰ میلیون دلاری برای استخراج نقدینگی است که در تعامل با پروتکل‌های آوی (Aave) و کِرو فایننس (Curve Finance) راه‌اندازی شده و هدف آن معرفی برنامه‌ها و دارایی‌های جدید برای کمک به رشد اکوسیستم دیفای اولنچ است.

در فاز اول این برنامه که قرار است در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود، ارز دیجیتال اولنچ برای یک دوره ۳ ماهه در نقش مشوق برای کاربران آوی و کرو که در فرایند استخراج نقدینگی مشارکت می‌کنند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استخراج نقدینگی به معنای تزریق نقدینگی به پلتفرم‌های دیفای است. به این صورت که افراد داوطلب، نقدینگی موردنیاز پلتفرم‌های وام‌دهی یا صرافی‌های غیرمتمرکز را از طریق استخرهای نقدینگی تأمین کرده و به‌عنوان پاداش، بخشی از کارمزدهای جمع‌آوری‌شده را دریافت می‌کنند.

بنیاد اولنچ در مجموع 27 میلیون دلار از توکن‌های خود را به تأمین مالی فاز اول این برنامه تشویقی اختصاص داده و قرار است در فاز دوم مبلغ بیشتری هم به آن تزریق شود.

این برنامه طراحی شده است تا ثابت کند که بنیاد اولنچ می‌خواهد امور مالی غیرمتمرکز را در شبکه خود گسترش دهد و پروتکلی بسازد که در دسترس‌تر، غیرمتمرکزتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر پروتکل‌ها باشد.

افزایش حجم سرمایه قفل‌شده در پروتکل‌های مبتنی بر اولنچ، نشان می‌دهد که اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز این شبکه در حال رشد است؛ مانند پروتکل‌های پنگولینگ (Pangolin) و بنکی فایننس (Benqi Finance) که اخیراً حجم سرمایه قفل‌شده در آنها از ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرد.

همچنین بخوانید: جامع‌ترین آموزش دیفای؛ از سیر تا پیاز پلتفرم‌های غیرمتمرکز

آسان‌‌ترشدن انتقال دارایی‌ها با پل ارتباطی اولنچ

دومین عامل مؤثر بر رشد قیمت و توسعه اکوسیستم اولنچ در هفته‌های گذشته، راه‌اندازی پل ارتباطی اولنچ بریج (Avalance Bridge) در ۲۹ ژوییه (۷ مرداد) است. این فناوری ارتباط میان‌زنجیره‌ای نسل جدید، امکان انتقال دارایی بین اولنچ و شبکه‌های مبتنی بر اتریوم را فراهم می‌کند.

چرا اولنچ ماه جاری ۲۰۰ درصد رشد کرد؟
حجم تراکنش‌های اولنچ بریج

همان طور که از تصویر بالا پیداست، با گذشت تنها ۳ هفته از راه‌اندازی پل ارتباطی اولنچ، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار توکن بین شبکه اولنچ و اتریوم ردوبدل شده است. دلیل این استقبال تمایل سرمایه‌گذاران به استفاده از برنامه‌هایی است که معاملات را با هزینه کمتر پردازش می‌کنند.

بنیاد اولنچ ادعا می‌کند که هزینه پردازش تراکنش‌ها در اولنچ بریج ۵ برابر ارزان‌تر از پل ارتباطی قبلی این شبکه بوده و نسخه جدید در مقایسه با تمامی پل‌های ارتباطی میان‌زنجیره‌ای که تاکنون عرضه شده، از تجربه کاربری بهتری برخوردار است.

اگر اتریوم نتواند مشکل بالا‌بودن کارمزد تراکنش‌های شبکه خود را در آینده‌ای نزدیک برطرف کند، این احتمال وجود دارد که دارایی و حجم نقدینگی بیشتری به پروتکل‌هایی مانند اولنچ سرازیر شود، چراکه ارزش و اندازه اکوسیستم دیفای این شبکه‌ها در حال رشد است.

سوزاندن کارمزد تراکنش‌ها و بهبود ویژگی‌های توکنومیک

سومین موضوعی که باعث افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به شبکه اولنچ شده، ساختار منحصربه‌فرد و توکنومیک این پروتکل است. اولنچ از سازوکاری برای سوزاندن کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کند که در بلندمدت به کاهش عرضه کل توکن‌های این شبکه کمک خواهد کرد.

همان طور که بنیاد اولنچ گفته است، سوزانده‌شدن کامل کارمزدها به نفع تمام اعضای جامعه این ارز دیجیتال خواهد بود، چراکه در بلندمدت عرضه کل ۷۲۰ میلیون واحدی این ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد و باعث رشد قیمت توکن‌های باقی‌مانده می‌شود.

تا لحظه نگارش این گزارش بیش از 163,000 توکن اولنچ سوزانده شده است. گفتنی است که سوزانده‌شدن این توکن‌ها با افزایش تعداد تراکنش‌های کاربران اولنچ سریع‌تر هم خواهد شد.

سازوکار کارمزد شبکه اولنچ قرار است در ۲۴ اوت (۲ شهریور) وارد فاز سوم شود. با اجرای این به‌روز‌رسانی کارمزدهای میان‌زنجیره‌ای اولنچ متناسب با عرضه و تقاضا شبکه تعیین خواهد شد.

راه‌اندازی فاز سوم امکان پرداخت کارمزد اضافه بر اساس زمان پردازش را فراهم می‌کند. گفتنی است که این افزایش باید در محدوده مجاز ۰.۰۰۰۰۰۰۰۷۵ تا ۰.۰۰۰۰۰۰۲۲۵ واحد اولنچ و بلاک گس (Block Gas) با محدودیت ۸ میلیون گس باشد.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044