دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

استراتژیست ارشد بلومبرگ: سبدهای سرمایه‌گذاری طلا و اوراق قرضه بدون بیت کوین فایده ندارد!

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

استراتژیست ارشد بلومبرگ گفته است یک سبد سرمایه‌گذاری متشکل از بیت کوین، طلا و اوراق قرضه می‌تواند به خوبی از ارزش دارایی معامله‌گران در برابر نوسانات بازار سهام محافظت کند. او پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین در نیمه دوم سال جاری به ۱۰۰,۰۰۰ دلار می‌رسد.

به گزارش کوین تلگراف، مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استرتژیست ارشد بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، بر این باور است که آنچه می‌تواند از سبدهای سرمایه‌گذاری در برابر خطر احتمالی نوسان بازار سهام محافظت کند، ترکیبی از بیت کوین، طلا و اوراق قرضه دولتی است.

مک‌گلون که قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلار را برای بیت کوین پیش‌بینی کرده، در گزارش جدید خود عملکرد ۳ دارایی امن را با شاخص سهام «S&P500» مقایسه کرده است. او متوجه شده است که این ۳ دارایی در کنار یکدیگر، حداقل از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون، در مقایسه با استاندارد شاخص وال‌استریت عملکرد بهتری داشته‌اند.

استراتژیست ارشد بلومبرگ: سبدهای سرمایه‌گذاری طلا و اوراق قرضه بدون بیت کوین فایده ندارد!
نمودار مقایسه عملکرد شاخص S&P500 و سبدی متشکل از بیت کوین، طلا و اوراق قرضه

مک‌گلون برای تهیه شاخص سبد ترکیبی بیت کوین، طلا و اوراق قرضه از داده‌های صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین گری‌اسکیل (Grayscale) و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اس‌پی‌دی‌آر گلد شیرز (SPDR Gold Shares) و «iShares ۲۰+ T- Bond» استفاده کرده است. هر سه صندوق نام برده شده به معامله‌گران امکان می‌دهند تا بدون نیاز به خرید و یا نگهداری از این دارایی‌ها به‌صورت فیزیکی، در بازار موردنظر خود سرمایه‌گذاری کنند.

بیت کوین نسبت به طلا و اوراق قرضه بازدهی بهتری دارد

مک‌گلون می‌گوید بیت کوین با کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کار بزرگی انجام داده است. به باور او، سبدهای سرمایه‌گذاری بدون داشتن بیت کوین «هر روز خالی‌تر از دیروز به نظر می‌رسند»، حتی اگر متشکل از طلا و اوراق قرضه باشند.

استراتژیست بلومبرگ در گزارش خود از عملکرد بیت کوین، طلا و بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله، برای مقابله با چشم‌انداز افزایش نرخ تسهیل کمی و رشد بدهی‌های دولت در برابر تولید ناخالص داخلی استفاده کرده است. تسهیل کمی یک سیاست پولی است که در آن بانک مرکزی با هدف ایجاد تحرک در بازارهای مالی اقدام به خرید اوراق بهادار می‌کند.

قیمت بیت کوین از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) تاکنون حدود ۱,۱۹۰ درصد افزایش یافته که به‌مراتب بهتر از رشد ۲۵.۹۳ درصدی ارزش طلا بوده است.

استراتژیست ارشد بلومبرگ: سبدهای سرمایه‌گذاری طلا و اوراق قرضه بدون بیت کوین فایده ندارد!
نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ هفته‌ای بازار بیت کوین/ دلار)

در بازه زمانی مشابه، بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله از کف تاریخی ۰.۳۳ درصدی خود به ۱.۳۲۶ درصد افزایش یافته است.

با وجود افزایش قابل‌قبول این معیار، میزان بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله از نرخ تورم اصلی ایالات متحده (۵.۴٪) کمتر شده است. این موضوع نشان می‌دهد آن دسته از سرمایه‌گذارانی که از اوراق قرضه برای حفظ ارزش دارایی خود در برابر نوسانات بازار سهام استفاده می‌کنند، با تعدیل نرخ تورم متحمل ضرر می‌شوند.

گفتنی است که نرخ تورم اصلی تنها تغییرات ارزش کالا و خدمات را محاسبه می‌کند و نوسانات قیمت مواد غذایی و سوخت را در بر نمی‌گیرد.

استراتژیست ارشد بلومبرگ: سبدهای سرمایه‌گذاری طلا و اوراق قرضه بدون بیت کوین فایده ندارد!
نمودار تغییرات نرخ تورم محوری در آمریکا

در نتیجه، بازدهی کمتر اوراق قرضه راه‌های جدیدی را پیش روی مؤسسات می‌گذارد تا برای توسعه کسب‌وکار خود اقدام به دریافت وام با نرخ بهره پایین کنند، موضوعی که به رونق بازار سهام هم کمک می‌کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران بازارهای ثانویه هم در حال تبدیل سرمایه خود به دارایی‌های بدون بازدهی محدود نظیر بیت کوین و طلا هستند و البته انتظار سود بیشتری هم دارند.

همچنین بخوانید: اوراق بهادار (Security) چیست؟؛ آشنایی با انواع اوراق بهادار

آیا بازدهی اوراق قرضه در ادامه افزایش می‌یابد؟

بیل گراس (Bill Gross) که در گذشته به‌عنوان سرمایه‌گذار اوراق قرضه فعالیت می‌کرد و پیمکو (Pimco) را به یک شرکت مدیریت سرمایه ۲ تریلیون دلاری تبدیل کرد، گفته است بازدهی اوراق قرضه نمی‌تواند به جز بالا رفتن کار دیگری انجام دهد.

این مدیر بازنشسته صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته است که بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله تا ۱۲ ماه دیگر به ۲ درصد افزایش خواهد یافت. از این رو قیمت اوراق قرضه به‌دلیل همبستگی معکوسی که با بازدهی دارد، کاهش خواهد یافت و این اتفاق به ضرر ۳ درصدی سرمایه‌گذارانی منجر می‌شود که در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اوراق قرضه خریداری کرده‌اند.

فدرال رزرو در طول سال گذشته ۶۰ درصد از بدهی دولت آمریکا را خریداری کرد. این خرید گسترده مربوط به بخشی از برنامه بانک مرکزی آمریکا برای تقویت اقتصاد این کشور است که مطابق آن این نهاد دولتی متعهد شده است ماهیانه ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی خریداری کند. با این حال بانک مرکزی آمریکا در ماه اوت (مرداد) اعلام کرد که قصد دارد با توجه به نرخ تورم ۲ درصدی و رشد اقتصادی که مد نظر دارد، خرید اوراق قرضه را تا پایان سال جاری آهسته‌تر کند.

گراس با بیان اینکه بازار اوراق قرضه آمریکا در حال تبدیل‌شدن به یک «سرمایه‌گذاری مزخرف» است، گفت:

اما بازارهای خصوصی چقدر تمایل خواهند داشت تا این ۶۰ درصد را در اواسط سال ۲۰۲۲ و پس از آن جذب کنند؟ اوراق قرضه میان‌مدت و بلندمدت دارند به سرمایه‌گذاری مزخرف و بی‌ارزشی تبدیل می‌شوند.

افزایش نرخ بهره می‌تواند به خروج سرمایه از بازار سهام گران‌قیمت شرکت‌های آمریکایی منجر شود. در همین حال ممکن است وجوه نقد نیز در قالب یک سرمایه‌گذاری با ریسک پایین به بازار بیت کوین سرازیر شود. جولیان امانوئل (Julian Emanuel)، استراتژیست ارشد بازار سهام و اوراق مشتقه در کارگزاری بی‌تی‌آی‌جی (BTIG)، در مصاحبه ماه فوریه (بهمن) خود با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) این موضوع را روشن کرده است.

امانوئل گفت:

این محیطی است که در آن تجارت روبه‌رشد توانایی خود را نشان خواهد داد. با چنان سطح مطلقاً پایینی از نرخ بهره، نرخ‌های بالاتر احتمالاً برای جایگزین‌هایی مانند بیت کوین سودمند خواهد بود.

به‌گفته مک‌گلون، جریان ورود سرمایه به بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم، به معنی یافتن بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری توسط معامله‌گران است.

او با بیان اینکه که ممکن است ارزهای دیجیتال نوسان بالقوه بیشتری نشان دهند، افزود:

برای اتریوم قیمت ۵,۰۰۰ دلار و برای بیت کوین قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلار را پیش‌بینی می‌کنیم.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044