دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

اصلاح قیمت چیست؟ بررسی معانی و تفاوت‌ها

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

اگر از کاربران تازه‌وارد دنیای ارزهای دیجیتال باشید، ممکن است درک تفاوت بین «سقوط قیمت» و «اصلاح قیمت» برایتان دشوار باشد. هردوی این عبارت‌ها، جزو اصطلاحات رایج و پراستفاده در دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

وقتی قیمت بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، برخی می‌گویند که بازار سقوط کرده و برخی دیگر می‌گویند که قیمت وارد فاز اصلاح شده است. این دو عبارت حتی در بسیاری از مواقع به اشتباه، به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ در حالی که مفهوم آنها با یکدیگر بسیار متفاوت است. در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از وب‌سایت کوین دسک گردآوری شده، مفاهیم سقوط و اصلاح قیمت را توضیح می‌دهیم و تفاوت‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

سقوط قیمت و اصلاح قیمت به چه معناست؟

سقوط و اصلاح قیمت

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اصطلاحات سقوط و اصلاح قیمت هریک معانی جداگانه‌ای دارند؛ و این چیزی است که ممکن است حتی تریدرهای حرفه‌ای ارزهای دیجیتال هم از آن مطلع نباشند. در این قسمت از مقاله، معنای دقیق این دو عبارت را بررسی خواهیم کرد.

سقوط قیمت

طبق تعاریفی که از بازارهای سنتی داریم، زمانی که قیمت یک دارایی در یک روز بیشتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، می‌گوییم که قیمت «سقوط» کرده است.

این کاهش‌ قیمت‌ها، در بازار ارزهای دیجیتال اغلب با تغییرات تأثیرگذار و ناگهانی همراه هستند و مجموعه این عوامل باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران زیادی با ترس از بازار خارج شوند.

اگرچه عوامل تکنیکال می‌توانند تأثیرات چشمگیری بر قیمت بیت کوین داشته باشند، اما سقوط‌های بزرگ بیشتر ناشی از اتفاقات بنیادی مانند رویدادهای کلان اقتصادی، اطلاعیه‌های شرکت‌های بزرگ و تغییرات ناگهانی در قوانین و سیاست‌های بین‌المللی هستند.

بزرگ‌ترین سقوط بیت کوین در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۳ (۲۱ فروردین ۹۲) رخ داد؛ پس از آنکه شبکه جرایم مالی ایالات‌متحده (FinCEN)، صرافی ارز دیجیتال بیت‌فلور (Bitfloor) را تعطیل و اعلام کرد که صرافی‌های بیت کوین باید به‌عنوان «انتقال‌دهنده پول» ثبت شوند. براساس داد‌ه‌های بیت‌استمپ، قیمت بیت کوین با سقوط ۷۳.۱ درصدی در طی ۲۴ ساعت، از ۲۵۹.۳۴ دلار به ۷۰ دلار کاهش پیدا کرد.

آیا اصلاح قیمت همان سقوط قیمت است؟ بررسی معانی و تفاوت‌ها
بزرگ‌ترین سقوط قیمت بیت کوین در آوریل ۲۰۱۳

در ۱۲ مارس ۲۰۲۰ (۲۲ اسفند ۹۸) هم پس از اعلام پاندمی جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در روزی موسوم به «پنج‌شنبه سیاه»، قیمت بیت کوین با ۴۰ درصد کاهش از ۷,۹۶۹ دلار به ۴,۷۷۶ دلار سقوط کرد.

سقوط قیمت بیت کوین
سقوط قیمت بیت کوین در پنج‌شنبه سیاه

همچنین بخوانید: به بهانه روزهای سیاه‌تر از سیاه؛ بزرگ‌ترین سقوط‌های یک روزه تاریخ بیت کوین

اصلاح قیمت

اصلاح قیمت زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی به‌صورت تدریجی و در طول چندین روز، بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته باشد.

این اتفاق معمولاً نشان می‌دهد که معامله‌گران بازار گاوی خسته شده‌اند و نیاز به استراحت و تجدید انرژی دارند. این خستگی زمانی اتفاق می‌افتد که اکثریت خریداران، دارایی موردنظر را خریده‌اند و خریداران جدیدی برای حمایت از روند صعودی وجود ندارند. اگر سفارش‌های فروش انباشت شود و کسی نباشد که آنها را بخرد، قیمت‌ها به تدریج کاهش می‌یابند.

آیا اصلاح قیمت همان سقوط قیمت است؟ بررسی معانی و تفاوت‌ها
نمونه‌ای از اصلاحات پی‌در‌پی قیمت بیت کوین در ماه‌های آغازین سال ۲۰۲۱

اصلاح قیمت بیت کوین می‌تواند تحت‌تأثیر رویدادهای کوچک هم اتفاق بیفتد؛ اما در ابتدا با عوامل تکنیکالی مانند ورود خریداران به سطوح مقاومت قوی، تخلیه حجم معاملاتی و اختلاف بین جهت قیمت و شاخص‌هایی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) که تکانه آن را اندازه‌ می‌گیرند، آغاز می‌شوند.

نوسان بالای ارزهای دیجیتال

بیت کوین به‌عنوان یک دارایی بسیار پرنوسان شناخته‌ شده است. این یعنی قیمت آن در مقایسه با دارایی‌های دیگر، در دوره‌های کوتاه‌مدت نوسان چشمگیری دارد. به همین دلیل است که برخی سرمایه‌گذاران سنتی از جمله وارن بافت (Warren Buffet) و کارل آیکان (Carl Icahn)، آن را یک سرمایه‌گذاری پرریسک می‌‌دانند.

بر اساس داده‌‌های اخیر، نوسان یک‌ساله‌ بیت کوین عدد ۳۲.۷ درصد را نشان می‌دهد؛ که اختلاف چشمگیری با دارایی‌های پرنوسان بعد از خود مانند نفت (با نوسان ۱۸.۸ درصد)، بورس سهام ایالات متحده (با نوسان ۸.۴۱ درصد) و املاک و مستغلات ایالات‌ متحده (با نوسان ۷.۱۵ درصد) دارد.

اگرچه نوسان بالا به‌ویژه در چرخه‌های صعودی که قیمت‌ها به‌شکل چشمگیری بالا می‌روند، مزایای خاص خود را دارد، اما به‌معنای سقوط و اصلاح مکرر قیمت نیز هست.

از ۱ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۹۹) تا پایان ماه آوریل، بیت کوین ۷ تغییر قیمت قابل‌توجه را در نمودار معاملات روزانه خود با دلار آمریکا تجربه کرده است. چهار مورد از این تحرکات با میانگین افت ۲۵.۹۴ درصد نزولی بوده‌اند (باکس‌های قرمز) و سه مورد دیگر با میانگین افزایش ۵۸.۳۶ درصد صعودی بوده‌اند (باکس‌های آبی).

نوسانات و اصلاح قیمت بیت کوین
نوسانات صعودی و نزولی قیمت بیت کوین در ۴ ماه ابتدایی ۲۰۲۱؛ منبع: TradingView

آگاهی از اینکه کدام روندهای نزولی «سقوط» هستند و کدام‌یک «اصلاح»، به شما کمک می‌کند بازار و نحوه واکنش معامله‌گران بیت کوین به عوامل بنیادی و تکنیکال خاص را بهتر درک کنید.

گاهی سقوط می‌تواند پیش‌بینی‌کننده‌ یک بازار خرسی و دوره‌ای طولانی از رکود قیمت باشد؛ اما اصلاحات قیمتی را می‌توان نشانه حرکت یک روند صعودی سالم، به‌سمت سطح حمایت خود دانست؛ در حالی که قیمت پس از این اصلاح دوباره برای شکستن اوج قبلی خود اقدام خواهد کرد.

بنابراین دفعه‌ بعدی که کاهش قیمت بیت کوین را مشاهده کردید، باید بتوانید تشخیص دهید که آیا این یک اصلاح است یا یک سقوط؛ و اینکه آیا بازار در حال تجربه یک دوره ریکاوری سالم است، یا در حال واکنش نشان‌دادن به یک خبر یا اتفاق ناگهانی.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044