دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

در DEX موفق هستید؟ مبادلات رمزنگاری با رشد سریع ممکن است به سرمایه گذاران DeFi آسیب برساند

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

با افزایش انواع سکه های رفت و برگشتی طی سال گذشته یا بیشتر ، تعداد زیادی از مبادلات غیرمتمرکز (DEX) همچنان ظهور کرده و مبالغ زیادی از نقدینگی را ظاهراً یک شبه به خود اختصاص داده اند. در نتیجه ، تعدادی از شرکت های امنیتی شروع به کار کردند زیر سوال بردن طی هفته های اخیر در مورد امنیت کلی و شفافیت این سیستم عامل ها.

به عنوان مثال ، DEX ShibaSwap ، که توانسته از محبوبیت جوانه زده سبک Dogecoin استفاده کند (DOGE) با رمز بومی Shiba Inu (SHIB) ، اخیراً توانسته است مقدار کل قفل شده (TVL) را از بیش از 1 میلیارد دلار ظرف یک روز از زمان راه اندازی آن. این میزان بهره نقدینگی DEX را زیر سال می برد ، خصوصاً از آنجا که به طراحی پروتکل امتیاز کم توسط بازرسان سیستم عامل DeFi Safety داده شده است.

شرکت در ابتدا گل زد استانداردهای ایمنی و ایمنی بومی ShibaSwap تنها با 3٪ ، که بسیار کمتر از حداقل آستانه عبور از سیستم عامل یعنی 70٪ است. با این حال ، به دنبال ممیزی توسط Certik ، شرکتی که قبلاً با افراد دیگری در صنعت مانند Neo ، Crypto.com و Ontology ، DeFi Safety کار کرده است امتیاز ShibaSwap را به 35٪ رساند.

جوزف اسکیاریزی ، توسعه دهنده سالیدیتی ، اخیراً صادر شده هشدار جدی در مورد قراردادهای بستر چنین سیستم عاملهای آزمایش نشده ، نگرانی نیز تکرار شد توسط تحلیلگر ساعت دیفی کریس بلک.

Blec اظهار داشت كه ، اگر به عنوان مثال تابع مهاجرت قرارداد هوشمند ShibaSwap هنوز تحت كنترل یك فرد باشد ، این احتمال وجود دارد كه مالك قرارداد بتواند شروع به كار “تابع مهاجرت” جدیدی كند ، به آنها اجازه می دهد تا کنترل کامل استخر نشانه سکو را بدست آورید.

کاربران مراقب باشند

برای درک بهتر ایمنی – یا فقدان آن – از برخی از این DEX های جدید ، Cointelegraph با Red ، یک مجری جامعه برای جمع آوری محصول غیر متمرکز Harvest Finance ، تماس گرفت. به نظر وی ، از زمان آغاز عرضه اولیه سکه – و هم اکنون تولید محصول – مجموعه ای از پروژه های تازه راه اندازی شده ظاهراً توانایی ضرب نشانه ها را از هوای کم و ایجاد ارزش بازار ، صرفاً با وعده ها و اعتیاد به مواد مخدر ، اما بسیار کم ماده ، افزود:

“اخیراً ، فضای DeFi شاهد چندین DEX است که امیدوار است بهترین پروتکل بعدی باشد و در ازای نقدینگی مبالغ زیادی پاداش در توکن ارائه می دهد ، اما همانطور که اخیراً نیز دیده ایم ، فضا با کلاهبرداری و” فرش “روبرو است “که مردم را با قول فقط برای سرقت بودجه آنها و پشت سر گذاشتن نشانه های بی ارزش جلب می کند.”

بدون صحبت مستقیم در مورد هیچ پروژه ای ، رد اظهار داشت که هر زمان که سیل پول خیلی سریع وارد هر پروتکل می شود ، معمولاً نشان می دهد که دقت کافی توسط کاربران آن انجام شده است. وی گفت: “حتی اگر اهداف توسعه دهندگان خوب باشد ، اشکال در هر کدی که به سرعت در آن مستقر شده می تواند بر همه تأثیر بد بگذارد.”

آنتونی ترنچف ، شریک مشترک پلت فرم وام دارایی های دیجیتال Nexo ، به Cointelegraph گفت که برای سنجش امنیت تولیدکنندگان خودکار پول و DEX ها دو راه اصلی وجود دارد:

“در صورتی که قرارداد چنگال یک پلت فرم ثابت تر مانند Uniswap باشد ، شما باید بررسی کنید که آیا اصلاحاتی در قرارداد وجود دارد یا خیر. ثانیاً ، قرارداد اصلی چقدر آزمایش و تثبیت شده است؟ غالباً ، اینها به راحتی توسط کاربران هوشمند مبتنی بر قرارداد هوشمند قابل تأیید هستند ، اما روند کار برای کاربران روزمره بسیار متفاوت است. “

آیا DEX ها فیگورهای TVL خود را به طور مصنوعی باد می کنند؟

افرادی که نقدینگی یک سیستم عامل را تأمین می کنند معمولاً با انگیزه های مبتنی بر رمز زیبا پاداش می گیرند. به گفته ترنچف ، این مدل عملیاتی ابزاری قدرتمند برای بسیاری از توسعه دهندگان بوده است تا موفقیت خود را با پشتیبانان و کاربران خود به اشتراک بگذارند. وی افزود: به لطف تلاش های پیشگام پروتکل های اعطای وام مانند کامپوند ، این روش توانسته است سرمایه های هنگفتی را به خود جلب کند.

گفته می شود ، تعداد فزاینده ای از کاربران در ماه های اخیر به سادگی به جنبه های انگیزشی کار توجه کرده اند و به زودی پس از صدور پاداش ، دارایی های خود را پس می گیرند. ترنچف اظهار داشت: “تیم ها می توانند نقدینگی را جذب کنند ، اما در دراز مدت ، تنها راه برای حفظ آن ، ایجاد محصولات ، خدمات و تجارب پایدار است که مردم می خواهند.”

راس میدلتون ، بنیانگذار و مدیر ارشد مالی DeversiFi ، یک پلت فرم تجاری غیرمتمرکز مالی (DeFi) ، با ارائه بینش خود در مورد موضوع بحث انگیز تورم مصنوعی TVL ، به Cointelegraph گفت که DEX های ارزان قیمت توانایی ساخت مصنوعی را دارند حجم آنها را باد کنید زیرا هزینه اقتصادی کمی برای تجارت وجود دارد ، با بیان:

“از آنجا که ShibaSwap مبتنی بر Ethereum است ، بازرگانان هنوز هم برای مبادله هزینه های بنزین را پرداخت می کنند و بنابراین حجم مبادله به احتمال زیاد واقعی است. حجم مبادله همچنین می تواند توسط معامله گران مبادله شود تا نسبت های صحیحی از رمزهای مورد نیاز برای تأمین نقدینگی به DEX و کسب جوایز استخراج نقدینگی بدست آید. “

از نظر میدلتون ، آزمایش واقعی ShibaSwap این خواهد بود که آیا می تواند حجم معاملات فعلی خود را در بازه زمانی طولانی تری حفظ کند یا خیر ، به ویژه با ادامه خشک شدن جوایز استخراج پروتکل.

با این اوصاف ، او قبول کرد که از آنجا که ShibaSwap توانسته است یک نام تجاری خوب برای خود جعل کند – با وجود جامعه پشتیبانی خود که 300000 نفر قوی هستند – مردم ممکن است در این پروژه ، البته به طور موقت ، سرسخت باشند. با این حال ، کمبود نقدینگی ناشی از Uniswap به میدلتون نشان می دهد که شاید ShibaSwap هنوز نتوانسته است قلب و ذهن مردم اتریا را به دست آورد.

آزمایش طولانی مدت یک امر ضروری است

در حالی که از نقطه نظر امنیتی ، ShibaSwap بر روی Ethereum ساخته شده است ، بنابراین ، تأمین کنندگان نقدینگی (LP) آن در معرض خطرات امنیتی زمینه ای نیستند که با زنجیره های جانبی یا بلاک چین های متمرکز روبرو هستند. با این حال ، این واقعیت همچنان باقی است که چنین اکوسیستم هایی هنوز آزمایش نشده اند.

به نظر ترنچف ، قراردادهای هوشمند DEX های نوپا مربوط به سکه هایی مانند DOGE و SHIB واقعاً باید قبل از اینکه سرمایه گذاران پول خود را در آنها بریزند ، امتحان کنند. وی خاطرنشان كرد: “مشاهده ممیزی از Certik خوب است ، اما ممیزی ها همه چیز را نمی گیرند و بنابراین ، LP باید محتاط باشد.”

بنابراین ، جالب خواهد بود که ببینیم این فضا چگونه به تکامل ادامه می دهد ، به خصوص که بازار DeFi به لطف ارتقا recent اخیر و آینده Ethereum ، مقدار بیشتری از کشش اصلی را به دست می آورد.