دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

وضعیت بازار؛ تمام چشم‌ها به لایحه سنای آمریکا!

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

در ساعات باقی‌مانده تا رأی‌گیری سنای آمریکا برای تصویب لایحه مربوط به اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال، بازار همچنان با حمایت خریداران مواجه شده و قیمت بیت کوین به بالای ۴۵,۰۰۰ دلار رسیده است. معیارهای کلیدی مربوط به بیت کوین و اتریوم هم نشان از چرخش صعودی بازار این ارزهای دیجیتال دارد.

به گزارش کوین دسک، با عبور قیمت بیت کوین از ۴۵,۰۰۰ دلار در روز دوشنبه، بازار ارزهای دیجیتال وضعیتی صعودی به خود گرفته است. خریداران در روزهای باقی‌مانده تا تصویب‌شدن مقررات مربوط به اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال همچنان در بازار فعال بوده‌اند. ارزش سهام شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال مانند ریوت بلاک چین (Riot Blockchain) و کوین بیس هم در یکی از روزهای شلوغ بازار بورس و تحت تأثیر افزایش امیدواری‌ها نسبت به شفاف‌ترشدن مقررات نظارتی افزایش یافته است.

در لحظه نگارش این گزارش اتریوم با قیمتی بالاتر از ۳,۰۰۰ دلار معامله می‌شود و با رشد ۲۱ درصدی که در ۷ روز گذشته داشته است، در مقایسه با رشد ۱۸ درصدی بیت کوین در همین دوره زمانی، عملکرد بهتری را به نمایش گذاشته است.

عبور بیت کوین از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه

کندل قیمت بیت کوین برای اولین بار از آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹) میانگین متحرک ۲۰۰ روزه را به سمت بالا شکسته و از آن عبور کرده است. آخرین بار که چنین اتفاقی افتاد درست پیش از آغاز روند صعودی گسترده اخیر بازار ارزهای دیجیتال بود. توماس لی (Thomas Lee)، یکی از مدیران شرکت فاند استارت (FundStrat)، در خبرنامه روز دوشنبه این شرکت نوشته است:

با توجه به عبور قیمت بیت کوین از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، تصور می‌کنیم که بیت کوین روند صعودی خود را با قدرت تا پایان سال ادامه دهد.

با عبور موفقیت‌آمیز قیمت بیت کوین از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، نرخ بازدهی آتی (Forward Rat) بیت کوین مجدداً صعودی شده و شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که مقاومت کلیدی بعدی در محدوده ۵۰,۰۰۰ تا ۵۵,۰۰۰ دلار است.

نرخ بازدهی آتی نشان‌دهنده سود حاصل از قراردادهای آتی (Futures) در بازه زمانی مشخص است که برای محاسبه آن از فرمولی حاوی قیمت آنی استفاده می‌شود.

وضعیت بازار؛ تمام چشم‌ها به لایحه سنای آمریکا!
عبور قیمت بیت کوین از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (خط قرمز)

کاهش اختلاف ارزش کیمچی (Kimchi Premium)

بر اساس داده‌های وب‌سایت تحلیلی کریپتو کوانت (CryptoQuant)، اختلاف ارزش کیمچی یا همان کیمچی پریمیوم، که اختلاف قیمت بیت کوین در صرافی‌های کره جنوبی با دیگر صرافی سراسر جهان را نشان می‌دهد، به پایین‌ترین سطح خود در ۶ ماه گذشته رسیده است.

رشد کیمچی پریمیوم معمولاً نشان‌دهنده افزایش معاملات بیت کوین در کره جنوبی نسبت به ایالات متحده بوده و این اختلاف ارزش می‌تواند قبل از شکل‌گیری فروش گسترده در بازار به اوج خود برسد.

وضعیت کنونی کیمچی پریمیوم نشان می‌دهد که معاملات بیت کوین در کره جنوبی کاهش قابل توجهی داشته و احتمالاً این سقوط تحت تأثیر محدودیت‌های قانونی اعمال‌شده از سوی نهادهای نظارتی این کشور است.

مقامات کره جنوبی اوایل سال جاری مقررات جامعی را در رابطه با ارزهای دیجیتال تصویب کردند که شامل چهارچوبی برای قانونی‌شدن فعالیت صرافی‌ها در این کشور است. کره جنوبی کمی بعد در ماه ژوئن (خرداد) مقررات جدیدی را تصویب کرد تا نظارت بر ارزهای دیجیتال را افزایش دهد. اکنون با توجه به افزایش نگرانی‌ها در رابطه با محدودیت‌های قانونی و ریسک مالی استیبل کوین‌ها، بانک‌های کره‌ای هم دیگر تمایلی به همکاری با صرافی‌های ارز دیجیتال این کشور ندارند.

وضعیت بازار؛ تمام چشم‌ها به لایحه سنای آمریکا!
نمودار مقایسه کیمچی پرمیوم و قیمت بیت کوین

وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

با وجود اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای پنجمین هفته متوالی با خروج سرمایه مواجه شدند، ارزش دارایی موجود در این صندوق‌ها به بالاترین سطح خود از اواسط مه (اردیبهشت) رسیده است.

سهم اتریوم از بازار محصولات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است و از ۱۱ درصدِ ابتدای سال به ۲۶ درصد افزایش یافته است.

با اینکه بیت کوین در هفته‌های گذشته حرکات قیمتی مثبتی داشته است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان جریان خروجی سنگینی دارند و هفته پیش هم ۳۳ میلیون دلار بیت کوین از این صندوق‌ها خارج شده است.

وضعیت بازار؛ تمام چشم‌ها به لایحه سنای آمریکا!
جریان ورود و خروج هفتگی سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

کاهش نوسانات ضمنی اتریوم

نوسانات ضمنی اتریوم، هفته گذشته و با رشد ۳۰ درصدی قیمت به شدت پایین آمد. همان طور که در نمودار زیر مشخص است، کاهش نوسانات ضمنی اتریوم در کوتاه‌مدت مشهودتر و قوی‌تر است.

نوسان ضمنی یا نوسان تخمینی، نشان‌دهنده انتظار بازار از نوسانات قیمت در آینده است. به‌طور کلی می‌توان گفته نوسانات ضمنی در بازارهای نزولی رشد می‌کند و در بازارهای صعودی کاهش می‌یابد.

احساسات صعودی در بازار قراردادهای اختیار اتریوم با رشد حجم قراردادهای اختیار خرید (Call) در برابر قراردادهای اختیار فروش (Put) در حال افزایش است. معامله‌گرانِ قراردادهای اختیار سفارش‌های خود را با دلتای (Delta) حدود ۰.۳۰ (شانس ۳۰ درصد) برای عبور قیمت اتریوم از ۳,۵۰۰ دلار تا پایان این ماه ارزش‌گذاری می‌کنند.

وضعیت بازار؛ تمام چشم‌ها به لایحه سنای آمریکا!
نمودار نوسانات ضمنی اتریوم

همچنین بخوانید: قرارداد اختیار معامله (Option Contract) چیست؟

دلتا برای اندازه‌گیری میزان تغییرات قیمت قرارداد اختیار معامله در مقایسه با قیمت یک دارایی به کار می‌رود. به عنوان مثال، اگر دلتا ۰.۳ باشد یعنی قیمت قرارداد اختیار احتمالاً به ازای هر ۱ دلار تغییر قیمت دارایی، به اندازه ۰.۳۰ دلار (۳۰ سنت) تغییر خواهد کرد. به زبان ساده‌تر، دلتا تأثیر تغییرات قیمت دارایی بر قرارداد را نشان می‌دهد.

وضعیت آلت کوین‌های بازار

تتر جزئیات بیشتری را در رابطه با ذخایر خود منتشر کرد: هولدینگ تتر، عرضه‌کننده استیبل کوین «USDT»، اخیراً گزارشی را منتشر کرده که حاوی جزئیات جدیدی در رابطه با ترکیب ذخایر ۶۲.۸ میلیارد دلاری این ارز دیجیتال باثبات است. بر اساس این گزارش ۳۰.۸ میلیارد دلار، معادل ۴۹ درصد از ذخایر تتر به صورت گواهی سپرده و اوراق بهادار تجاری نگهداری شده که از ۳۰ ژوئن (۹ تیر) ۹۳ درصد از آنها در رده تعهدی «A-2» و بالاتر، و ۱.۵ درصد از آنها پایین‌تر از «A-3» بوده است.

A-۲ و A-۳ از دسته رده‌های تعهدی مؤسسه رتبه‌بندی مودیز (MOODY’s) هستند که نشان‌دهنده اعتبار اوراق بدهی در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. گفتنی است که هر دو رده A-۲ و A-۳ دارای ریسک اعتباری پایینی هستند.

گفتنی است که مدیران اجرایی تتر اخیراً در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) اعلام کرده بودند که تمامی اوراق بهادار تجاری ذخایر تتر در رده تعهدی A-۲ و بالاتر از آن قرار دارد.

سیرکل می‌خواهد به بانک ملی ارز دیجیتال آمریکا تبدیل شود: شرکت سیرکل (Circle)، سازنده ارز دیجیتال باثبات یو‌اس‌دی کوین (USDC) که قصد دارد سهام خود را به صورت عمومی عرضه کند، روز دوشنبه اعلام کرد که می‌خواهد به یک بانک تجاری فول رزرو (Full Reserve) ملی تبدیل شود. بانک‌های فول رزرو مؤسساتی هستند که به‌عنوان واسطه میان سپرده‌گذاران و متقاضیان وام عمل می‌کنند، به این صورت که با موافقت اشخاص سپرده آنها را به طور مستقیم در اختیار یک متقاضی دریافت وام قرار می‌دهد و فرد وام‌دهنده هم تا رسیدن به زمان بازپرداخت وام نمی‌تواند پول خود را خرج کند.

اگر این طرح از سوی قانون‌گذاران تأیید شود، این بانک ارز دیجیتال باید زیر نظر بانک مرکزی، خزانه‌داری، دفتر کنترل ارز و مؤسسه بیمه سپرده آمریکا فعالیت کند.

سیرکل با انتشار پستی در وب‌سایت خود اعلام کرده است:

ما این مسیر را به موازات پیگیری‌های قانون‌گذاران ارشد حوزه امور مالی آمریکا آغاز می‌کنیم که در تلاش‌اند تا از طریق کارگروه بازارهای ملی نهاد ریاست‌جمهوری آمریکا، خطرات و موقعیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال دلاری عرضه‌شده توسط شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی را بهتر مدیریت کنند.

راه‌اندازی ورم هول: ورم هول (Wormhole) که یک پل ارتباطی بین سولانا (Solana) و دیگر شبکه‌های فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، روز دوشنبه پشتیبانی از انتقال پیام‌های میان‌زنجیره‌ای را آغاز کرد. به بیان ساده‌تر، این پروتکل کمک می‌کند توکن‌ها، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و حتی داده‌‌های مربوط به قیمت آنها، بین بلاک چین‌هایی که معمولاً ارتباطی با هم نداشتند جریان پیدا کنند. گفتنی است که ورم هول از شبکه‌های اسمارت چین بایننس، اتریوم و ترا (Terra) هم پشتیبانی می‌کند.

بایننس تعداد توکن‌های اهرم‌دار «یونی سواپ دان» و «لایت کوین دان» را کاهش می‌دهد: بایننس قصد دارد هر ۱۰۰,۰۰۰ توکن یونی سواپ دان (UNIDOWN) و لایت کوین دان (LTCDOWN) را در یک واحد ادغام کند. این صرافی گفته می‌خواهد تعداد واحدهای توکن‌های یونی سواپ دان و لایت کوین دان را از طریق ادغام با نسبت ۱۰۰,۰۰۰ به ۱ کاهش دهد. یونی سواپ دان و لایت کوین دان توکن‌های اهرم‌دار یونی سواپ و لایت کوین هستند و خلاف جهت بازار با کاهش قیمت این ارزها سودهای با ضریب تولید می‌کنند. فرآیند ادغام واحدها تعداد توکن‌های موجود را کاهش داده و ارزش آنها را بالاتر می‌برد.

گفتنی است که توکن‌های اهرم‌دار یونی سواپ دان و لایت کوین دان یکی از محصولات مالی خاص بایننس هستند و به‌غیر از قیمتشان که در خلاف جهت نوسانات یونی سواپ و لایت کوین اصلی تغییر می‌کند، هیچ ارتباط دیگری با این ارزهای دیجیتال ندارد.

[ad_2]

لینک منبع

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044