دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

انتشار تصاویری جذاب از پردازنده دلید شده AMD Oberon پلی استیشن 5

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

قدرت پردازشی کنسول‌های نسل جدید در مقایسه با نسل گذشته پیشرفت فوق العاده‌ای داشت و این مهم به واسطه استفاده سازندگان از چیپست AMD با معماری‌های Zen 2 و RDNA 2 به دست آمد. اکنون Fritzchens Frits، یک متخصص سخت افزار تصاویری بسیار باکیفیت از پردازنده دلید شده AMD Oberon که بر روی پلی استیشن 5 قرار دارد ثبت و منتشر کرده که جزئیات جالبی راجع به این چیپست در اختیارمان قرار می‌دهد. تصاویری که لایه‌هایی از چیپست را به نمایش می‌گذارد که میلیاردها ترانزیستور بر روی آن قرار گرفته است.

تصاویر پردازنده دلید شده AMD Oberon

سیستم روی چیپ AMD با اسم رمز Oberon از استانداردهای طراحی انحصاری AMD که شامل معماری‌های Zen 2 و RDNA 2 می شود تشکیل شده است. قلب این چیپست را یک پردازنده هشت هسته‌ای با معماری Zen 2 تشکیل داده که از فناوری Hyperthreading پشتیبانی کرده و با فرکانس 3.5 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. هسته‌های پردازشی در این چیپست توسط 36 واحد پردازشی از معماری RDNA 2 همراهی می‌شوند که در فرکانس 2.23 گیگاهرتز انجام وظیفه می‌کنند. به لطف فرکانس کاری بالا، توان پردازشی کنسول پلی استیشن 5 به 10.3 ترافلاپ رسیده است.

تصاویری که از سطح تراشه منتشر شده و رزولوشن بالایی نیز دارند، نمایشگر این هستند که چگونه AMD موفق شده میلیاردها ترانزیستور را در سراسر تراشه پخش کند. هسته‌‎های پردازشی در مرکز دای چیپست قرار گرفته‌اند و داخل این قسمت با واحدهای پردازشی چندگانه جدا شده که حالت یک موتور گرافیکی یکپارچه را به خود گرفته است. در کنار این بخش هسته‌های پردازشی Zen 2 قرار گرفته‌اند و سپس یک سیلیکون به قسمت I/O چیپست اختصاص داده شده است.

در تصاویر اشاره مشخصی هم به فناوری Infinity Fabric شرکت AMD شده که وظیفه ارتباط کل تراشه و کش L2 را بر عهده دارد. کنترلر حافظه GDDR6X و رابط لایه فیزیکی نیز در حاشیه چیپست قابل رویت است. از این قسمت داده‌ها وارد سپس از پردازنده خارج می‌شوند. با نگاهی دقیق‌تر می‌توانید کش L3 را نیز پیدا کنید. طراحی چیپست Oberon پلی استیشن 5 کاملا شبیه به تراشه دسکتاپ AMD 4700S است. هر چند با توجه گرافیک‌های غیر فعال در مورد دوم تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد.  

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)