دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

تراشه هوش مصنوعی Cerebras با قدرت محاسبه مغز انسان ساخته شد

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

شرکت Cerebras Systems امروز اعلام که در پی تحقیقات خود توانسته با تولید تراشه هوش مصنوعی Cerebras با قدرت محاسبه مغز انسان دست پیدا کند. محاسبات انجام شده توسط این تراشه به 100 تریلیون سیناپس رسیده است. برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

جزئیات ساخت و راه اندازی تراشه هوش مصنوعی Cerebras

شرکت Cerebras Systems چیزی به نام Wafer Scale Engine-1 and -2 تولید می‌کند که یک تراشه‌ی عظیم 46 میلی متر مربعی (بیشتر شبیه به صفحه کلید کامپیوتر است تا پردازنده) است و در درون کامپیوتر و مادربورد مخصوص قرار می‌گیرد. در واقع شما برای استفاده از این پردازنده باید یک سیستم مخصوص و مستقل به نام CS-2 را خریداری کنید (که تقریبا به اندازه‌ی یک یخچال کوچک است) و بعد از آن پردازنده را درون آن نصب کنید. این شرکت ادعا کرده که توانسته است سیستم CS-2 را به نحوری پیکربندی کند تا قدرت محاسباتی آن به اندازه‌ی مغز انسان یعنی برابر با 120 تریلیون سیناپس برسد. چیزی که از این محصول شرکت Cereras می‌توان دریافت این است که این شرکت به دنبال مدل سازی یادگیری ماشین در سطح تراشه‌ها نیست بلکه بیشتر به دنبال رسیدن به نحوه‌ی عملکرد مغز انسان است. اگر خاطرتان باشد در سال 2020 بود که شرکت اینتل تراشه‌ی مغز Loihi خود را رونمایی کرد که در قدرت آن به اندازه‌ی پردازش مغز یک موش می‌رسید. اینتل در مورد آن تراشه ادعا کرده بود که هدف آن خروجی گرفتن 100 میلیارد سیناپس بوده است که برابر با قدرت محاسباتی یک موش است.

تراشه هوش مصنوعی Cerebras با قدرت محاسبه مغز انسان ساخته شد ۲

حال تراشه‌ی Cerebras Wafer Scale Engine Gen 2 بسیار بالاتر از تراشه‌ی شرکت اینتل عمل کرده است و همانطور هم که می‌بینید یک سیستم مخصوص را به خود اختصاص داده. شرکت Cerebras در ادامه‌ی رونمایی این تراشه اعلام کرده است که برای رسیدن به این پیچیدگی و عملکرد فوق العاده از چندین فناوری مختلف به صورت همزمان استفاده کرده است تا تجزیه و تحلیل، ذخیره و حافظه را از موتور محاسبه‌ی تراشه جدا کند، مدل‌ها را خارج از تراشه ذخیره کند و آن‌ها را در صورت نیاز در اختیار آن قرار دهد. از طرف دیگر راهی برای ارائه‌ی حداکثر 2.4 پتابایت حافظه‌ی غیر تراشه برای محاسبات آن نیز در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از روش‌هایی که شرکت Cerebras در این تراشه از آن استفاده کرده است، پردازش زبان طبیعی یا همان NLP است. روشی که در آن ماشین‌ها گفتار انسان را تفسیر کرده و بر اساس آن عمل می‌کنند و قادر به عکس العمل نشان دادن به آن نیز هستند. در اصل کاری که سیستم Cs-2 انجام می‌دهد این است که تعداد پارامترهای یک مدل هوش مصنوعی را به طرز چشمگیری افزایش دهد و درک هوش مصنوعی را پیچیده‌تر کند. یک استیونز (مدیر آزمایشگاه ملی آرگون) در پست وبلاگی‌ای اعلام کرد:

اختراع جدید شرکت Cerebras که توانسته تا 100 برابر ظرفیت پارامترها را افزایش دهد، می تواند این صنعت را متحول کند و برای اولین بار انسان قادر خواهد بود تا مدل‌های اندازه‌گیری مغز را کشف کند و راه‌های جدیدی برای تحقیق و بینش بیشتر خود باز کند.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)