دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

تصویر Die پردازنده Ryzen 5000G Cezanne – زیبایی در سطح نانومتر

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

اولین تصویر Die پردازنده Ryzen 5000G Cezanne که به تازگی در بازار آزاد منتشر شده توسط Fritzchens Fritz به اشتراک گذاشته شده است. این تصویر زیبا اجزای داخلی جدیدترین APU دسکتاپ AMD را با معماری Zen 3 و همچنین معماری گرافیکی بهبود یافته Vega نشان می‌دهد.

این اولین تصویر چیپی نیست که Fritzchens به اشتراک می‌گذارد، در حقیقت تمام پردازنده‌ها و گرافیک‌های مهم توسط او به همین شکل با وضوح بالا در Flickr او منتشر شده‌اند و البته که شما می‌توانید او را در توییتر نیز دنبال کنید تا به محض انتشار تصاویر جدیدتر با خیر شوید. اما در حال حاضر موضوع بحث ما چیپ Ryzen 5000G با اسم رمز Cezanne می‌باشد.

تصویر Die پردازنده Ryzen 5000G Cezanne

تصویر Die پردازنده Ryzen 5000G Cezanne

پردازنده‌ای که به اصطلاح دلید شده Ryzen 5 5600G است و اصلی‌ترین تفاوت مدل‌های فعلی Zen 3 در پلتفرم دسکتاپ یعنی Vermeer و Cezanne به استفاده خانواده اول از طراحی چیپلت و استفاده خانواده دوم از طراحی یکپارچه باز می‌گردد. همانطور که گفتیم برای تهیه تصویر Die ابتدا پردازنده باید دلید شود یا IHS از روی آن برداشته شود. Ryzen 5000G از طراحی لحیم شده بهره می‌برند که دلید کردن آنها را دشوار می‌کند. Fritz در مدل Ryzen 5 5600X با مشکل مواجه شده بود و در حین برداشتن IHS مجبور شد یکی از چیپلت‌ها را فدا کند. این بار اما خوش بختانه چنین اتفاقی رخ نداده و به علت وجود تنها یک die شرایط راحت‌تر از گذشته است.

تصویر Die پردازنده Ryzen 5000G Cezanne

Ryzen 5000G از 10.7 میلیارد ترانزیستور در ابعاد تنها 180 میلی متر مربع استفاده می‌کند. در مقایسه با چیپ Core i9 11900K خانواده Rocket Lake که از 6 میلیارد ترانزیستور در 205 میلی متر مربع بهره می‌برد. در زمینه مقایسه Cezanne با Renoir (نسل گذشته) تغییرات چندانی وجود ندارد و بزرگ‌ترین آنها بهبود معماری از Zen 2 به Zen 3 می‌باشد.

APUهای خانواده Ryzen 5000G بر پایه معماری Cezanne چیپ‌های فوق العاده‌ای از هر نظر هستند که آنها را برای سیستم‌های میان رده و مقرون به صرفه ایده آل می‌سازد. نسل بعدی لاین آپ APUهای کمپانی AMD با اسم رمز Rembrandt تغییرات بزرگی را به همراه دارند. از معماری احتمالی Zen 3 Plus در بخش CPU تا معماری گرافیکی RDNA 2. انتظار می‌رود خانواده بعدی در اوایل 2022 حداقل در پلتفرم موبایل عرضه شود.

تصویر Die پردازنده Ryzen 5000G Cezanne

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)