دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

تولید 5 نانومتری های TSMC با تمام ظرفیت – 3 نانومتری‌ها رزرو شدند

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

TSMC، تراشه ساز بزرگ تایوانی به لطف فرآیند تولید بسیار پیشرفته خود اکنون در بین قدرتمندترین تراشه سازان جهان قرار گرفته و همچنین به عنوان ارزشمندترین کمپانی آسیایی نیز شناخته می‌شود. بحران کمبود تراشه که مدتیست بازار این صنعت را به چالش کشیده باعث شده فشار کاری کارخانجات امثال TSMC دو چندان شود. در حال حاضر تولید 5 نانومتری های TSMC برای مشتریان مختلف با تمام ظرفیت خط تولیدهای این کمپانی در حال انجام است و  و طبق گزارشی تازه منتشر شده، حتی تراشه‌های 3 نانومتری تراشه ساز تایوانی نیز به طور کامل رزرو شده اند.

اگر چه در گزارش منتشر شده مشخص نیست کدام کمپانی یا کمپانی ها تراشه‌های 5 نانومتری TSMC را رزرو کرده‌اند و ITHome نیز در گزارش خود به این موضوع اشاره نکرده اما طبق اطلاعات از قبل منتشر شده، کوپرتینویی‌ها اکثر ظرفیت تولید TSMC در ساخت تراشه‌های 5 نانومتری را پیش خرید کرده اند. با تغییر جهت کوالکام به سمت سامسونگ برای تولید انبوه چیپست اسنپدراگون 888، حالا گفته می شود که این تراشه ساز امریکایی قصد دارد تولید تراشه‌های 4 نانومتری خود را نیز به غول کره‌ای بسپارد. بدین ترتیب سامسونگ تولید کننده چیپست اسنپدراگون 898 کوالکام خواهد بود.

تولید 5 نانومتری های TSMC برای اپل

پیش از این نیز پذیرش هر گونه سفارش جدید برای TSMC تقریبا غیر ممکن بود و همان طور که در گزارشات قبلی به آن اشاره شده بود، به لطف کمبود تراشه، سازنده تایوانی مجبور به اولویت بندی مشتریان شده و اجبارا شرکت‌های بزرگی مانند اپل در اولویت تامین تراشه قرار گرفته اند. از فرآیند N5P کمپانی TSMC که در واقع نسخه‌ای پیشرفته‌تر از فرآیند 5 نانومتری این کمپانی محسوب می‌شود که پیش از این عرضه شده بود، احتمالا در تراشه A15 Bionic قرار خواهد گرفت. اپل از این چیپست در آیفون‌های سری 13 استفاده خواهد کرد. طبق شایعات قبلی، اپل 100 میلیون واحد از این تراشه در حال حاضر به TSMC سفارش داده، بنابراین طبیعی است که تراشه ساز تایوانی این روزها با تمام توان مشغول تولید تراشه 5 نانومتری می‌باشد.

علاوه بر این اپل از تراشه‌های 4 نانومتری ساخت TSMC در محصولات آینده خود نیز استفاده خواهد کرد و طبق شنیده‌ها، کوپرتینویی‌ها تمام ظرفیت تولید 4 نانومتری های TSMC را نیز از همین حالا برای خود رزرو کرده اند. به همین دلیل است که شاید کوالکام برای تامین تراشه های 4 نانومتری اسنپدراگون 898 پلاس که در اواخر سال 2022 عرضه خواهند شد به سراغ سامسونگ برود. با این وضعیت، تعجبی نیست که حتی گفته می‌شود اپل تمام ظرفیت تولید 3 نانومتری‌های TSMC را نیز از همین حالا رزرو کرده است. اپل از این تراشه‌ها در نیمه دوم سال 2022 در خانواده آیفون 14 استفاده خواهد کرد.  

بدون امتیاز