دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

خبرهای بد از گرافیک های نسل بعد – غول پیکران و پر مصرف‌ها در راهند

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

شاید بر این باور باشید که کارت گرافیک‌های نسل جدید، مصرف انرژی بسیار بالایی دارند، یا اکثر نسخه‌های کاستوم از مدل‌های رده بالا بیش از حد بزرگ هستند، اما با شنیدن اخبار لو رفته از گرافیک های نسل بعد احتمالا تجدید نظر خواهید کرد.

طبق اطلاعاتی که kopite7kimi و Greymoon55، دو افشاگر اخبار سخت افزار منتشر کرده اند، برخی از مدل‌های گرافیک‌های Lovelace انویدیا دارای مصرفی در رنج 400 وات خواهند بود. این مقدار مصرف احتمالا مربوط به کارت گرافیک‌های رده بالای سری RTX 4000 است که بر پایه سیلیکون AD102 توسعه داده شده‌اند و جایگزینی برای RTX 3080 Ti و RTX 3090 به شمار می‌روند.

برداشت خوبی که می‌توان از این مقدار مصرف انرژی داشت، این است که انویدیا تا جایی که ممکن است هسته‌های GPU را با حداکثر فرکانس همراه کرده و همچنین در مدل‌های رده بالای گرافیک‌های نسل بعد انویدیا، همچنان از حافظه‌های فوق العاده پرسرعت و البته پرمصرف GDDR6X استفاده شده است.

گرافیک های نسل بعد تشنه انرژی خواهند بود

در ارائه کارت‌های گرافیک‌های گرسنه و پرمصرف در نسل آینده، انویدیا تنها نیست و از این حیث نیز رقابت با AMD دیدنی خواهد بود. طبق اطلاعاتی که در فروم Beyond3D عنوان شده، بالاترین مدل GPU از سری RDNA3 کارت گرافیک‌های AMD با برخورداری از سیلیکون Navi 31، دارای مجموع مصرف انرژی در حدود 500 وات خواهد بود و ابعاد سطح تراشه برای هر هسته پردازشی، حدودا 350 میلی متر مربع خواهد بود. بدین ترتیب ابعاد کلی گرافیک به تقریبا 800 متر مربع خواهد رسید و پیش بینی Beyond3D بر این باور است مصرف انرژی Navi 31 بین 450 تا 480 وات خواهد بود.

اگر چه هنوز با عرضه برخی از این محصولات فاصله نسبتا زیادی داریم اما این اعداد و ارقام نگران کننده به نظر می‌رسد. علاوه بر افزایش فشار بر روی منبع تغذیه سیستم و مشکل کولینگ خصوصا در کیس‌های کوچک، با این GPUهای پرمصرف تمایل کاربران به خرید لپ تاپ‌های گیمینگ در نسل آینده به مراتب کمتر می‌شود. ابعاد و وزن دو فاکتوری است که باعث می‌شود سیستم خنک کننده در لپ تاپ‌ها توانایی بسیار محدودی داشته باشد و همین حالا هم لپ تا‌های گیمینگ با گرافیک‌های موبایل اکثرا بسیار ضخیم و سنگین هستند. با افزایش مصرف انرژی در گرافیک‌های چند نسل اخیر، حالا توان گرافیک‌های موبایل در لپ تاپ‌های گیمینگ تقریبا به نصف رسیده است.

مسلما گرافیک‌هایی با توان طراحی حرارتی بیش از 400 وات برای کاربران حرفه‌ای مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما مسئله مهم گیمرهای عادی هستند که معمولا از کیس‌های کوچک استفاده می‌کنند یا کاربر لپ تاپ هستند. ضمنا نیاز به پاورهای قدرتمندتر بیشتر خواهد شد.  

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)