دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

سقوط سریع تر قیمت سری RTX 30 انویدیا نسبت به AMD RX 6000

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

یکی از آشفته‌ترین قسمت‌های بازار سخت افزار در در یکی دو سال اخیر مربوط به بازار کارت گرافیک بوده که پایداری بسیار کمی داشته و وضعیت موجودی و قیمت‌ها دائما در حال نوسان بوده است. طبیعتا با کاهش موجودی، قیمت قطعات افزایش پیدا می‌کند و بالعکس با بهتر شدن وضعیت تامین از سوی سازندگان، قیمت‌ها نیز متعادل‌تر می شوند. اتفاقی که طی چند ماه اخیر به طور کاملا قابل توجهی در مورد کارت‌های سری Ampere رخ داده و شاهد افت چشمگیر قیمت سری RTX 30 انویدیا در ماه‌های گذشته بوده‌ایم.

طبق اطلاعاتی که توسط 3DCenter.org منتشر شده، قیمت‌های RTX 3000 انویدیا با سرعت بیشتری در مقایسه با کارت‌های Radeon RX 6000 کمپانی AMD در حال کاهش است و با ادامه این روند، شاهد نزدیک شدن قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا به قیمت پیشنهادی خرده فروشی تولید کننده خواهیم بود. طبق جدول قیمت کارت گرافیک که توسط 3DCenter تهیه و منتشر شده، در نیمه نخست سال 2021 قیمت کارت‌های سری RX 6000 شرکت AMD نسبت به همتایان خود از انویدیا به قیمت پیشنهادی تولید کننده نزدیک‌تر بوده اما اکنون در ماه آگوست شاهد کاهش ادامه دارد قیمت کارت‌های RX 3000 انویدیا هستیم در حالی که قیمت کارت‌های RX 6000 رو به افزایش است. با این اتفاق حالا وضعیت این دو کمپانی جابجا شده و قیمت نمایندگان تیم سبز به مراتب بهتر از کارت‌های تیم قرمز شده است.

کاهش قیمت سری RTX 30 انویدیا و افزایش قیمت Radeon RX 6000

با این حال نمی‌توان در مورد کاهش شدید قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا مبالغه کرد. در ماه می در مدت زمان کوتاهی کارت‌های انویدیا با قیمت 300 درصد بالاتر از قیمت پیشنهادی خرده فروشی تولید کننده به فروش رفتند. اما از آن زمان تاکنون میزان تورم به شکل قابل توجهی کاهش یافته و طی تنها یک ماه، به 191 درصد کاهش یافته و حالا در ماه آگوست، به 150 درصد رسیده است. در مقابل وضعیت تورم برای کارت‌های AMD نسبتا ثابت بوده است. در ماه می کارت‌های RX 6000 با ثبت رکورد 214 درصدی به اوج قیمت خود رسیدند اما در ماه جاری این مقدار به 159 درصد کاهش یافته است.

با در نظر گرفتن شرایط تولید AMD، این آمار و ارقام غافل‌گیر کننده نیستند. طبق آمار روزهای گذشته، AMD در مقایسه با انویدیا به طور قابل توجهی تعداد کمتری از گرافیک‌های نسل فعلی خود را به فروش رسانده و این را کاملا می‌توان از آمار سخت افزاری کاربران استیم فهمید که با وجود گذشت چندین ماه از عرضه کارت‌های RX 6000، حتی یک مدل هم از این سری در میان کارت‌های محبوب استیم وجود ندارد. با این اوصاف تعجبی ندارد اگر ببینیم روند افزایش قیمت کارت‌های AMD ادامه یابد. اما همچنان وضعیت بازار گرافیک با آن شرایط آرمانی فاصله زیادی دارد و تا زمانی که وضعیت تولید بهبود پیدا نکند، نمی‌توانیم انتظار بهتر شدن شرایط را داشته باشیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)