دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

مصرف انرژی بیشتر Alder Lake نسبت به Rocket Lake و Comet Lake

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

جدول توان مورد نیاز پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل منتشر شده که از مصرف انرژی بیشتر چیپ‌های Alder Lake نسبت به مدل‌های Rocket Lake و Comet Lake خبر می‌دهد. این یعنی حتی با فناوری ساخت جدیدتر نه تنها خبری از بهبود در این زمینه نیست بلکه اوضاع بدتر نیز خواهد شد.

پردازنده‌های نسل جدید از نود Intel 7 استفاده می‌کنند که قبلا 10nm Enhanced SuperFin نام داشت. این تفاوت بزرگی را نسبت به فناوری ساخت 14 نانومتری فعلی رقم می‌زند که از زمان Skylake در بازار حضور دارد. براساس اعداد و ارقامی که FCPOWERUP منتشر نموده، اینتل توان مورد نیاز پردازنده‌های Alder Lake دسکتاپ را منتشر نموده که به شکل زیر می‌باشد.

مصرف انرژی بیشتر پردازنده‌های Alder Lake نسبت به چیپ‌های Rocket Lake

مصرف انرژی بیشتر پردازنده‌های Alder Lake نسبت به چیپ‌های Rocket Lake

با توجه به این جدول، چیپ‌های Alder Lake S در دسته‌های زیر از نظر توان مصرفی قرار می‌گیرند.

  • 165 وات (حرفه‌ای)
  • 125 وات (ضریب باز)
  • 65 وات (میان رده)
  • 35 وات (توان کم)

همه دسته‌ها از میزان جریان پیوسته مشابه قبل بهره می‌برند اما میزان حداکثر جریان به شکل میانگین 20 درصد افزایش یافته است.

پردازنده 165 وات

  • نسل دهم و یازدهم: 40A / 480W
  • نسل دوازدهم: 45A / 540W

پردازنده 125 وات

  • نسل دهم و یازدهم: 34A / 408W
  • نسل دوازدهم: 39A / 468W

پردازنده 65 وات

  • نسل دهم و یازدهم: 30A / 360W
  • نسل دوازدهم: 38.5A / 462W

پردازنده 35 وات

  • نسل دهم و یازدهم: 16.5A / 198W
  • نسل دوازدهم: 20.5A / 246W

گزارش شده که میزان توان مصرفی براساس این اعداد بین 50 الی 100 وات برای پردازنده‌های Alder Lake دسکتاپ افزایش خواهد یافت. این البته مربوط به حداکثر جریان است و یعنی ما درباره سرعت کلاک بوست (Power Limit 4) صحبت می‌کنیم که مدت زمانی تقریبا 10 میلی ثانیه‌ای دارد. پردازنده فعلی Core i9 11900K از میزان PL2 بالغ بر 250 وات بهره می‌برد و ما از همین حالا نمونه‌های مهندسی Alder Lake (غیر K) را مشاهده کرده‌ایم که PL2 آنها به 228 وات می‌رسد و به همین جهت انتظار داریم مدل‌های بالا رده PL2 بیش از 250 وات داشته باشند.

دسته پردازنده‌های 165 واتی کاملا جدید هستند. ما هیچ مدل 165 واتی در نسل دهم یا یازدهم اینتل مشاهده نکرده‌ایم اما با توجه به افزایش تعداد هسته‌ها و ماهیت هایبرید بودن Alder Lake، شاید غول آبی تصمیم داشته باشد این توان حرارتی جدید را نیز به محصولات خود اضافه کند. در نظر داشته باشید که AMD Zen 4 نیز احتمال دارد دسته‌ای جدید از پردازنده‌های 170 واتی را در سال آینده معرفی نماید.

بنابراین تنها گرافیک‌ها نیستند که در نسل بعدی توان مصرفی بیشتری خواهند داشت بلکه پردازنده‌های رده مصرف کننده نیز روند مشابهی را دنبال می‌کنند. Zen 4 با فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC ساخته می‌شود که پیشرفته‌تر از Intel 7 خواهد بود، این یعنی شاید AMD از نظر بهره وری انرژی همچنان نسبت به اینتل برتر باشد. در همین حال خنک سازی پردازنده‌های Alder Lake احتمالا سخت‌تر از چیپ‌های Comet Lake و Rocket Lake فعلی می‌باشد که خود آنها نیازمند سیستم‌های خنک کنندگی قدرتمندی برای عملکرد پایدار هستند.

مادربرد ایسوس بر پایه اینتل

خانواده Alder Lake دسکتاپ به همراه پلتفرم Z690 احتمالا در تاریخ 27 اکتبر (5 آبان) معرفی خواهند شد تا اولین پلتفرم رده مصرف کننده با پشتیبانی از PCI Express Gen 5.0 و DDR5 به علاوه معماری هایبرید لقب گیرند. امری که حتی مایکروسافت با ارائه ویندوز 11 برای آن آماده می‌شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)