دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

پنهان کاری وسترن دیجیتال در کاهش کیفیت SSD ها

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

ظاهرا شرکت وسترن دیجیتال بدون هیچ اطلاع رسانی و کاملا بی‌سروصدا اقدام به تعویض NAND در یکی از SSDهای مقرون به صرفه خود، با نسخه‌ی درجه پایین‌تر از آن کرده است. این کار ممکن است برای خیلی‌ها اهمیت چندانی نداشته باشد، ولی عدم اطلاع رسانی و شفافیت شرکت وسترن دیجیتال در این مورد، ممکن است در آینده تبدیل به یک روند معمول در شرکت وسترن دیجیتال شود. این موضوع به تازگی توسط گروهی از کارشناسان سخت‌افزار که در حال بررسی عملکرد SSD WD SN550 بودند کشف شده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که این کار وسترن دیجیتال در نهایت موجب کاهش کیفیت SSD مورد نظر شده است.

عدم توجه به حقوق مصرف‌کنندگان

خرید یک SSD مناسب با وجود تنوعی که امروزه در انتخاب وجود دارد می‌تواند باعث سردرگمی خریداران شود. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیه می‌دهند قبل از خرید با مشورت یا کسب اطلاعات از کسانی که در این زمینه تخصص دارند تصمیم‌ گیری کنند. ما نیز در مورد سخت‌افزارهای مختلف از جمله SSD ها بررسی‌ها و تحلیل‌های مختلفی را انجام داده‌ایم. کیفیت SSD وسترن دیجیتال همواره مورد پسند کاربران و کارشناسان بوده است، اما حالا ناگهان یک شرکت تصمیم می‌گیرد بدون هیچ اطلاع رسانی اقدام به تغییر در محصولی کند که قبلا مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است.

کاهش کیفیت به جای افزایش آن

همیشه در سخت‌افزارهای مختلف به مرور زمان تغییراتی جهت بهبود عملکرد و کیفیت یا از برطرف کردن برخی از مشکلات انجام می‌شود. این یک امر عادی و مبارک است، ولی این بار موضوع متفاوت است. شرکت وسترن دیجیتال ناگهان تصمیم گرفت که کیفیت محصول نهایی خود را کاهش بدهد، آن هم بدون در میان گذاشتن با مشتریان و کارشناسان. WD SN550، یک SSD با قیمت مناسب است، که متاسفانه تغییر ایجاد شده در آن باعث اختلال در عملکرد نوشتاری شده است.

این موضوع اولین بار توسط یک سایت خبری چینی به نام Expreview مخابره شد. آنها در بررسی‌های خود متوجه شدند که ویترن دیجیتال NAND های موجود در SSD SD550 Blue را با نسخه درجه پایین‌تر عوض کرده است. این تغییر باعث شده است در هنگام کپی کردن فایل‌های بزرگ به مشکل برخورد کنید.

هر دونسخه اصلی و تغییر داده شده‌ی این SSD به سرعت نوشتن بیش از 2000 مگابایت در ثانیه می‌رسند، البته در صورتی که انتقال از حافظه پنهان SLC 12 بیشتر نباشد. با این حال با پر شدن آن اگر SSD شروع به نوشتن کند، ما شاهد تفاوت در عملکرد دونسخه قدیمی و جدید این SSD خواهیم بود. در حالی که سرعت در درایوهای قدیمی در حدود 610 مگابایت بر ثانیه است در داریوهای جدید به 390 مگابایت بر ثانیه کاهش می‌یابد.

به اسم Blue ولی در حد Green

بر این اساس نتایج عملکرد درایو SN550 Blue تغییر داده شده بیشتر با SN350 Green تطابق دارد. در حقیقت این مشکل زمانی دردسر ساز می‌شود که شما مجبور باشید مدام فایل‌هایی با حجم بالا را منتقل کنید، در حالی که در یک کاربری معمولی ممکن است شما اصلا متوجه این موضوع نشوید. ولی این به هیچ‌وجه نمی‌تواند دلیلی موجهی برای پنهان کاری شرکت وسترن دیجیتال باشد. این شرکت در گذشته نیز چنین اقدامی را در مورد با هارد‌درایودهای خود انجام داده است، که در نهایت موجب به دعوای حقوقی در رابطه با کلاس بندی نادرست محصول شد.

بحران کمبود تراشه و تاثیر آن بر کیفیت محصولات

بدون شک این اتفاق یکی از پیامدهای مشکل کمبود تراشه در دوره کنونی است. از سویی تولیدکنندگان برای برطرف کردن نیاز مشتریان خود در حوزه سیلیکون تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. اما در این بین شرکت‌های کوچک‌تر که قدرت کمتری برای مواجهه با چنین مشکلی دارند بیش از پیش مستعد انجام چنین کاری می‌شوند.

مشاهده‌ی چنین اتفاقی از سوی شرکت‌های مانند کینگ‌استون، آدیتا، پترویت، کروشیال و حالا وسترن دیجیتال که همگی از برندهای معتبر در تولید درایوهای ذخیره‌سازی هستند، اصلا نشانه خوبی نیست. در صورتی که نسخه جدید SSD وسترن دیجیتال طبق اطلاعات منتشر شده از نسخه اولیه کار می‌کرد، شاید نیازی به اطلاع رسانی احساس نمی‌شد، اما مطمئنا مشتریان حق داشتند از تغییری که باعث افت عملکرد شده است مطلع شوند.

مطالب مربوط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)