دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

گرافیک RX 6700 XT روی سیستم بر پایه RISC V مشاهده شد

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

به نظر می‌رسد مهندسان موفق شده‌اند با ارائه پچ‌هایی برای سیستم عامل لینوکس کارت گرافیک RX 6700 XT را روی سیستم بر پایه RISC V راه اندازی کنند. به شکل دقیق‌تر René Rebe کسی بوده که پشتیبانی از یک کارت گرافیک Navi 22 / Navy Flounder را به هسته لینوکس برای بُرد توسعه HiFive Unmatched خود اضافه نموده است.

کارت گرافیک RX 6700 XT روی سیستم بر پایه RISC V

HiFive Unmatched یک بُرد توسعه در فرم فاکتور PC است که از پردازنده چند هسته‌ای SiFive Freedom U740 بهره می‌برد. این پردازنده از معماری RISC V برخوردار است که یک جایگزین منبع باز برای ARM محسوب می‌شود. Rebe با کمی تلاش موفق شده تا پشتیبانی از گرافیک‌های سطح بالا را به معماری RISC V اضافه کند و این اولین باریست که چنین اقدامی به انجام می‌رسد.

کارت گرافیک RX 6700 XT روی سیستم بر پایه RISC V – معماری مشابه ARM

کارت گرافیک RX 6700 XT روی سیستم بر پایه RISC V

او کارت گرافیک MSI Radeon RX 6700 XT Ventus را از طریق یک رایزر PCI Express مستقیما به مادربرد HiFive متصل نموده که یک بُرد کوچک 17 × 17 سانتی متری با سیستم روی چیپ SiFive Freedom U740 به همراه چهار هسته U74 و یک هسته S7 است. مادربرد مذکور از 16 گیگابایت حافظه DDR4 استفاده می‌کند و یک رابط PCIe Gen 3.0 x8 را نیز در اختیار دارد. Rebe رمز گشای ویدیو با شتاب دهنده سخت افزاری را با استفاده از Radeon RX 6700 XT ارائه کرده اما به وضوح عملکرد بخاطر پردازنده U740 به علت قدرت پایین، محدود شده است.

در حالی که این اثبات طرح مفهومی به وضوح دست آورد بزرگی برای معماری RISC V محسوب می‌شود اما همچنان فاصله زیادی برای ارائه به شکل گسترده برای مصرف کنندگان دارد. پلتفرم‌های HiFive نیز برای گیمرها طراحی نشده و مناسب توسعه دهندگان نرم افزاری، محققان لینوکس و هکرهاست. همچنین باید اشاره کنیم که قیمت این بُرد بسیار بالا و در حدود 700 دلار می‌باشد.

کارت گرافیک RX 6700 XT روی سیستم بر پایه RISC V

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)