دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

اینتل و AMD حاکم بازار سرور تا 2023 – ARM فعلا رقابتی نیست

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

طبق گزارشات جدید دو کمپانی اعظم تولید تراشه یعنی اینتل و AMD حاکم بازار پردازنده‌های سرور تا سال 2023 خواهند بود در حالی که ARM فعلا تهدیدی برای آنها محسوب نمی‌شود. گفته شده که پردازنده‌های نسل سوم Xeon Scalable با نام Ice Lake SP تا پایان سال 30 درصد از سهم بازار را در اختیار خواهند داشت که البته میزان نرمالی برای تغییر چیپ‌های سرور محسوب می‌شود. بخش اعظم بازار سرور فعلا در اختیار اینتل و پردازنده‌هایی مانند Cascade Lake است در حالی که AMD نیز تا 2020 به 15 درصد سهم بازار دست پیدا خواهد کرد.

علی رغم تلاش‌های کمپانی‌هایی مانند آمازون، Ampere و Marvell، سیستم روی چیپ‌ها بر پایه Arm برای سرورها همچنان تنها 3 درصد سهم بازار را در اختیار دارند. در حال حاضر سرورهای براساس Arm در مقابل ماشین‌های x86 حداقل تا سال 2023 رقابتی نخواهند بود. با توجه به تحلیلگران هر دو شرکت AMD و اینتل فعلا در بازار سرور یکه تازی خواهند کرد.

اینتل و AMD حاکم بازار سرور تا 2023

پردازنده EPYC

تیم آبی عرضه محدود Ice Lake SP را در فصل چهارم 2020 آغاز کرد و سپس شاهد افزایش تولید در فصل اول 2021 بودیم در حالی که عرضه انبوه در فصل دوم اتفاق افتاد. رقیب این خانواده یعنی EPYC Milan نیز در اواسط ماه مارس ارائه شد. TrendForce ادعا می‌کند که تولید کنندگان در فصل سوم شروع به استفاده گسترده از دو سری جدید کرده‌اند.

TrendForce می‌گوید که AMD خانواده EPYC Genoa را در فصل دو 2022 معرفی خواهد کرد. این چیپ‌ها از معماری کاملا جدید Zen 4 بهره می‌برند و پشتیبانی از DDR5 را به همراه خواهند داشت. همچنین فناوری ساخت به کار گرفته شده از نوع 5 نانومتری (TSMC) می‌باشد. به علت طراحی جدید آنها از سوکت و پلتفرم جدیدتری استفاده می‌کنند که حضور آنها در بازار را آهسته‌تر می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود عرضه اولیه Sapphire Rapids اینتل نیز در فصل اول 2022 اتفاق افتد در حالی که انتشار رسمی در فصل دوم رخ می‌دهد. Eagle Stream و Sapphire Rapids نه تنها عملکرد را با افزایش تعداد هسته و حافظه HBM2E افزایش می‌دهند بلکه تکنولوژی‌های جدید شامل DDR5، ماژول‌های نسل بعدیOptane Persistent Memory و PCI Express Gen 5.0 را نیز به همراه دارند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)