دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

پردازنده های سوکت AM5 به گرافیک یکپارچه مجهز می‌شوند

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

حمله باج افزاری که ماه گذشته به گیگابایت شد را احتمالا به خاطر می‌آورید. به نظر می‌رسد گیگابایت حاضر به پرداخت باج درخواستی نشده چرا که هکرها افشای اطلاعات سرقتی را آغاز کرده‌اند. جدیدترین اطلاعات فاش شده جزئیاتی تازه را در مورد پردازنده های سوکت AM5 کمپانی AMD در اختیارمان قرار می‌دهد. در صورتی که این اطلاعات صحت داشته باشند، رایزن‌های بیشتری در نسل بعد به گرافیک یکپارچه مجهز خواهند بود. در این صورت همانند اکثر پردازنده‌های اینتل برای کارهای اساسی دیگر نیازی به کارت گرافیک مجزا نخواهید داشت که خبر خوبی خصوصا برای کاربرانی است که نیاز چندانی به توان پردازش گرافیکی بالا ندارند.

گرافیک یکپارچه بر روی تعداد بیشتری از پردازنده های سوکت AM5

وب سایت Chips and Cheese مدعی شده که به جزئیات بیشتری از اطلاعاتی که ماه گذشته از گیگابایت به سرقت رفته و مربوط به تماس‌های سازنده تایوانی با اینتل و AMD بوده دست پیدا کرده است. در این میان جدولی وجود دارد که سه مدل پردازنده از سوکت AM5 کمپانی AMD را نشان می‌دهد و مربوط به پردازنده‌های رایزن 6000 با معماری AMD ZEN 4 هستند. این پردازنده‌ها در حال حاضر با اسم رمز Raphael شناخته می‌شوند.

پردازنده های سوکت AM5

در ردیفی که با عنوان On-Chips Graphics مشخص شده عبارت Hybrid GFX Support در زیر عبارت Dedicated قابل رویت است و این مشخصه برای هر سه مدل پردازنده داخل جدول یکسان است. در حال حاضر در میان پردازنده‌های رده مصرف AMD فقط APUهای سری G مجهز به گرافیک یکپارچه هستند. آخرین نسل از APUهای AMD در ماه آوریل وارد بازار شدند. با اطلاعات لو رفته می‌توان اینگونه برداشت کرد که ممکن است حتی رایزن‌های رده بالاتر و حتی سری Threadripper نیز در آینده به گرافیک یکپارچه مجهز شوند.

گرافیک یکپارچه و USB BIOS برای انعطاف پذیری بیشتر سیستم های AMD

کاربران زیادی هستند که قصد خرید یک پردازنده قدرتمند را دارند و در عین حال نیازی به کارت گرافیک مجزا ندارند. در این مواقع وجود یک GPU یکپارچه در پردازنده می‌تواند کار را برای این دسته از کاربران آسان کند. همچنین گاهی مواقع با بروز مشکلاتی مانند خرابی کارت گرافیک، سیستم هایی که فاقد گرافیک یکپارچه هستند عملا بدون استفاده می‌شوند. اتفاقی که در مورد سیستم های مبتنی بر رایزن‌های سری غیر از G می‌تواند رخ دهد. ضمن اینکه توان گرافیک‌های یکپارچه در نسل‌های جدید قابل ملاحظه است و حتی برای گیمینگ‌های سبک در رزولوشن پائین نیز می‌توان روی آنها حساب کرد.

به قابلیت دیگری نیز در اطلاعات لو رفته اشاره شده که احتمالا بروزرسانی بایوس را در سیستم آسان‌تر می کند. در اطلاعاتی هم که هفته گذشته راجع به پردازنده‌های سوکت AM5 لو رفته بود به پشتیبانی از PCIe 4.0 بر روی تمامی مادربردهای سازگار با سوکت AM5 اشاره شده بود و همچنین برخورداری از USB BIOS که در نسل فعلی بر روی تعدادی از مادربردهای AM4 وجود دارد. این ویژگی در کنار پشتیبانی از iGPU یا گرافیک یکپارچه دست کاربران را خصوصا در مواقع راه اندازی، بروزرسانی و عیب یابی سیستم‌های نسل بعد AMD بیشتر باز می‌گذارد. این اطلاعات فقط برخی از دیتاهای به سرقت رفته از گیگابایت توسط گروه هکری RansomExx هستند و شاید در آینده شاهد لو رفتن جزئیات بیشتری باشیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)