دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

اطلاعاتی از مادربردهای Intel Z690 – تولید کنندگان بی توجه به درخواست اینتل

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

طبق اطلاعاتی که از مادربردهای Intel Z690 برای پردازنده‌های دسکتاپی Alder Lake S منتشر شده آنها همچنان کانکتور برق 24 پین خود را حفظ خواهند کرد. در واقع Yuuki_AnS ادعا می‌کند که تولید کنندگان از استراتژی Intel برای استفاده از ATX12VO پیروی نخواهند کرد.

کانکتور برق ATX12VO قرار بود بخش مهمی از مادربردهای سری 600 از جمله مدل‌های بر پایه چیپست پرچمدار Z690 باشد. تیم آبی به شدت در تلاش بود تا این کانکتور جدید و بهینه را در نسل جدید مادربردها تعبیه کند اما به نظر می‌رسد این کار حداقل فعلا عملی نخواهد شد. فرم فاکتور تک ریل منبع تغذیه دسکتاپ ATX12VO قرار است بهره وری انرژی را نسبت به منبع‌های تغذیه معمول دسکتاپ بهبود دهد. برخی از تست‌ها نشان می‌دهند که این استاندارد می‌تواند مصرف انرژی را نصف کند اما تنها در زمان بیکار بودن سیستم. در واقع این استاندارد در زمان بار کاری سنگین همین میزان بهبود مصرف را نشان نمی‌دهد. این استاندارد جدید نیازمند یک مادربرد با کانکتور برق جدید 10 پین به همراه منبع تغذیه سازگار است. منبع تغذیه با این استاندارد هیچ ریل دیگری به غیر از 12 ولت را در اختیار ندارد که یعنی هر ولتاژ پایین‌تر یا بالاتر از 12 ولت باید مستقیما توسط خود مادربرد و نه منبع تغذیه تبدیل شود. این موضوع پیچیدگی بُردها را افزایش می‌دهد.

اطلاعاتی از مادربردهای Intel Z690

مادربردهای Intel

حقیقتا برای کاربران فعلی چنین چیزی تغییری بیش از حد و غیر ضروری به شمار می‌رود که احتمالا یکی از دلایل مخالفت تولید کنندگان برای استفاده از این استاندارد است. همچنین گفته شده که اینتل از هر شرکت درخواست کرده که حداقل یک مادربرد با پشتیبانی از استاندارد ATX12VO تولید کنند. این یعنی شرکت‌ها باید یک آداپتور 12VO به 24 پین را درون بسته بندی قرار دهند. در عین حال نکته جالب این است که با این که اینتل آنها را مجبور کرده یک مادربرد با استاندارد مذکور تولید نمایند اما نگفته که باید حتما آن را عرضه کنند.

پلتفرم سری 600 اینتل شامل چیپست‌های Z690 و B660 و H610 می‌باشد. در حال حاضر به غیر از سه چیپست اشاره شده برای سری 600، مدل دیگری وجود ندارد (نمونه مخصوص ایستگاه کاری) اما شاید بعدا شاهد آن باشیم. در زمان عرضه نمونه پرچمدار Z690 زودتر و در فصل چهارم 2021 به بازار عرضه خواهد شد. همچنین انتظار داریم در همین زمان حافظه‌های DDR5 نیز منتشر شوند. به علاوه پشتیبانی از PCI Express Gen 5.0 نیز برای پلتفرم سری 600 (شاید تنها Z690) در نظر گرفته شده است.

پردازنده Alder Lake

به سراغ دیگر چیپست‌های این پلتفرم که برویم، دو نمونه میان رده و پایین رده B660 و H610 مشاهده می‌شوند. این دو نمونه برای فصل اول 2022 برنامه ریزی شده‌اند که یعنی احتمالا در CES 2022 شاهد معرفی آنها خواهیم بود. تمام مادربردها به سوکت LGA 1700 برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake مجهز می‌شوند اما ظاهرا تنها بُردهای Z690 پشتیبانی از DDR5 را دریافت خواهند کرد در حالی که دو چیپست دیگر همچنان به پشتیبانی از DDR4 ادامه می‌دهند. این موضوع حداقل در این نسل برقرار خواهد بود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)