دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

اورکلاک کارت های ایستگاه کاری RTX Ampere انویدیا با MSI Afterburner

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

به نظر می‌رسد MSI Afterburner 4.6.3 Beta 3 قابلیت اورکلاک کارت های ایستگاه کاری RTX Ampere انویدیا را فعال می‌کند. Igor’sLAB متوجه این قضیه شده و آن را به اشتراک گذاشته است. البته انویدیا نمی‌خواهد که کارت گرافیک‌های ورک استیشن اورکلاک شوند. این موضوع دلایل مختلفی از جمله پایداری، حرارت، نویز و غیره دارد. در حالی که راه‌هایی برای تغییر برخی مقادیر در کارت‌های ایستگاه کاری انویدیا و AMD وجود داشت اما قابلیت اورکلاک به شکل کامل هیچوقت فراهم نشده بود.

اورکلاک کارت های ایستگاه کاری RTX Ampere انویدیا

Igor Wallossek اما متوجه شده که نسخه بتا جدید ابزار MSI Afterburner در واقع اورکلاک کارت‌های Ampere RTX را ممکن می‌سازد. نسخه 4.6.3 بتا 3 اجازه می‌دهد میزان فرکانس هسته، حافظه، ولتاژ و نمودار فن‌ها را تنظیم کنیم. متأسفانه تنها گزینه آخر روی کارت‌های ورک استیشن Turing RTX کار می‌کند که یعنی تنظیمات تنها در انحصار مدل‌های Ampere RTX هستند. نسخه جدید Afterburner به روز رسانی‌های مختلفی را برای APIهای جدید Ampere دریافت نموده که شامل کنترل فن جدید و OC Scanner می‌باشد. احتمال دارد برخی از این تغییرات به شکل ناخواسته قابلیت‌هایی را که تنها برای مدل‌های GeForce RTX بودند را فعال کرده باشد.

اورکلاک کارت های ایستگاه کاری RTX Ampere انویدیا

در تست‌ها کارت گرافیک RTX A5000 که بر پایه چیپ GA102 با 8192 هسته CUDA و 24 گیگابایت حافظه GDDR6 EEC است با حداکثر فرکانس 1440 فعالیت می‌کند. با فعال شدن اورکلاک Igor موفق شده تا 10 درصد فرکانس را افزایش داده و به 1590 مگاهرتز برساند اما تنها 5 درصد عملکرد بیشتر بدست آمده است.

اورکلاک کارت های ایستگاه کاری RTX Ampere انویدیا
اورکلاک کارت های ایستگاه کاری RTX Ampere انویدیا

مشخصا این اورکلاک قرار نیست تبدیل به یک ترند شود. این کارت گرافیک‌ها بسیار گران قیمت هستند و استفاده آنها خارج از مشخصات رسمی یعنی ابطال گارانتی. همچنین این کارت‌ها از خنک کننده‌های بلوور استفاده می‌کنند که برای اورکلاک اصلا مناسب نیستند. به همین علت Igor قصد دارد یک بررسی دوم اما این بار با واتربلاک را انجام دهد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)