دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

رودست فناوری XeSS اینتل به فناوری DLSS انویدیا

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

با معرفی اولین نسل از کارت گرافیک‌های گیمینگ اینتل، رقابتی تازه بین این غول آبی و تراشه سازانی همچون AMD و انویدیا شکل گرفته که مسلما به سود مصرف کنندگان تمام خواهد شد. حالا بازار گرافیک از دو قطبی بودن خارج شده و یک نماینده قدرتمند دیگر به خود میبیند که با توجه به سابقه طولانی در صنعت تراشه و توانایی توسعه و تحقیق قابل توجه، انتظار می‌رود رقابت در این بخش در آینده دیدنی شود. اینتل در همین نسل اول فناوری‌های پیشرفته و ویژگی‌های قابل توجهی را برای گرافیک‌های خود در نظر گرفته است. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت ارتقا کیفیت تصاویر توسط فناوری XeSS است که طبق اطلاعات جدید، اجرای آن برای توسعه دهندگان نسبت به DLSS انویدیا آسان‌تر است.

فناوری XeSS اینتل همراهی بهتر برای توسعه دهندگان

XeSS در واقع یک فناوری پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی با هدف بازسازی تصاویر و ارتقا کیفیت آنهاست و حالا اینتل در جدیدترین مصاحبه خود این فناوری را با فناوری رقیبان یعنی انویدیا و AMD مورد مقایسه قرار داده است. در این مصاحبه اینتل مقایسه نزدیکی از XeSS با DLSS داشته و به برخی از تفاوت‌های کلیدی این دو فناوری خصوصا در نحوه پیاده سازی آنها در بازی‌ها پرداخته است.

مهم‌ترین تفاوتی که احتمالا در مورد XeSS وجود دارد و باید به آن اشاره کرد این است که این فناوری نیازی به آزمایش مجزا بر روی هر گیمی که قرار است بر روی آن پیاده سازی شود ندارد. فناوری DLSS بر روی هر عنوان بازی باید توسط آزمایش تصاویر هوش مصنوعی در رزولوشن 16K مورد امتحان و آزمایش قرار بگیرد اما به نظر می‌رسد فناوری اینتل یک روش کلی برای این سنجش دارد. اینتل در کنفرانس هفته گذشته این روش را از طریق یک دمو در ارائه فناوری XeSS به صورت عملی توضیح داد.

یکی از مهندسین اصلی اینتل در این رابطه می‌گوید که XeSS هیچگاه با آن دمو برخورد قبلی نداشته و این فناوری بر روی آن دمو هرگز آزمایش نشده است. تمامی محتوای در آن صحنه که شاهد بودید حتی به عنوان بخشی از آزمایش فناوری مذکور استفاده نشده‌اند. به عقیده اینتل این موضوع باعث می‌شود که کار توسعه دهندگان در پیاده سازی XeSS به مراتب آسان‌تر شود. در واقع اجرای این فناوری نه در سطح درایور، بلکه بر روی موتور بازی سازی مورد نظر از سوی توسعه دهنده لازم است.

تکنولوژی پیشرفته اینتل و مرزهایی که باید جابجا میشد

همچنین اینتل اعلام کرده است که که تکنولوژی XeSS صرفا بر روی سخت افزارهای بخصوصی از گرافیک های Arc این کمپانی قابل اجرا نیست بلکه در حالتی دیگر نیز قابلیت استفاده دارد و سازندگان از طریق API یکسانی می‌توانند این فناوری را بر روی سخت افزار اینتل یا هر گرافیک دیگر با ساختار DP4a پیاده سازی کنند. این شامل بسیاری از تراشه‌های AMD، انویدیا و البته گرافیک‌های یکپارچه اینتل در سال‌های اخیر می‌شود. همچنین اینتل تائید کرده است که این فناوری بر روی هر سخت افزاری که از Shader Model 6.4 (اینتل نسخه 6.6 را پیشنهاد می‌کند) پشتیبانی می‌کند قابل اجراست. اینتل برنامه‌ای برای پشتیبانی از FP16 یا FP32 ندارد، بنابراین با اجرای XeSS بر روی کارت‌های RTX انویدیا امکان استفاده از هسته‌های Tensor وجود ندارد.

به گفته اینتل، همانند فناوری‌های DLSS و FSR، تکنولوژی XeSS این کمپانی نیز دارای حالات کیفی مختلف می‌باشد و بر روی رزولوشن‌های متفاوتی کار می‌کند. دمویی که کمپانی از این فناوری به نمایش گذاشت، چگونگی آپ‌اسکیل رزولوشن از FHD 1080p به 4K را نشان داد. این حالت در فناوری‌های انویدیا و AMD با عنوان Performance Mode وجود دارد. اینتل هوش مصنوعی XeSS را بر روی رزولوشنی معادل 32K آزمایش می‌کند در حالی که رزولوشن تست انویدیا برای فناوری DLSS برابر با 16K است. تصاویر مرجعی که اینتل برای تست فناوری خود در نظر داشته دارای 64 نمونه در هر پیکسل بوده است.

اینتل معتقد است که برای پیاده سازی‌ها در سطح مد نظر ما، باید از حد و مرزها عبور میکردیم، پس امکان استفاده از DirectML مایکروسافت نبوده است. باید برای بهینه سازی تمام قابلیت‌های شخصی مورد نظر، لایه‌های سفارشی و مواردی از این قبیل به منظور رسیدن به سطح عملکرد بسیار بالا محدودیت‌ها را کنار میزدیم. چیزی که در حال حاضر DirectML جوابگوی آن نیست. اینتل تائید کرده است که تکنولوژی XeSS تدریجا تبدیل به یک پلتفرم متن باز خواهد شد و در اختیار تمامی توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)