دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

سرعت بالا بها دارد – کورسیر از نیاز DDR5 به کولینگ بهتر می‌گوید

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

کاربرانی که قصد خرید یک سیستم جدید ارتقای سیستم فعلی خود به پلتفرم‌های جدید را دارند، بیشتر منتظر پلتفرم‌های سازگار با نسل بعدی رم‌های دسکتاپ هستند. حافظه های بسیار سریعی که نسبت به نسل فعلی دو برابر یا حتی بیشتر سرعت بالاتری دارند و می‌توانند کاربران را با عملکرد خود تحت تاثیر قرار دهند. اما بهای این سرعت سر سام آور چیست؟ در پاسخ به این سوال، کورسیر که از شناخته شده‌ترین برندهای حافظه است، از نیاز DDR5 به کولینگ بهتر صحبت می‌کند. کورسیر در مورد ماژول‌های DDR5 خود اعلام کرده است که سرعت این حافظه‌ها به رقم چشمگیر 6400 مگاترنسفر در ثانیه می‌رسد و تا 12600 مگاترنسفر در ثانیه نیز قابلیت افزایش دارند. کورسیر این هفته گفت، این سرعت بسیار بالا موجب افزایش دمای حافظه می‌شود، بنابراین به یک سیستم خنک کننده قدرتمندتر نیاز است.

نیاز DDR5 به کولینگ بهتر به دلیل سرعت بسیار بالا

کورسیر با اشاره به انتقال مدار تنظیم ولتاژ در از مادربرد به رم‌های DDR5 معتقد است این رم‌ها در مقایسه با رم‌های DDR5 دمای بیشتری تولید م‌کنند و با دمای بسیار بالاتری فعالیت خواهند کرد. اگر چه رم‌های DDR4 و حتی رم‌های DDR3 نیز در برخی مدل ها به سینک‌های خنک کننده مجهز بودند، اما بسیار معتقد بودند که ضرورتی برای وجود هیت سینک در رم‌ها وجود ندارد و شاید این قابلیت را صرفا برای زیبایی لحاظ می‌کردند. اما با ورود رم‌های DDR5، شرایط تغییر خواهد کرد و هیت سینک تبدیل به یک ویژگی ضروری برای این نسل از رم‌ها خواهد شد.

رم‌های DDR5 برای رسیدن به سرعت بسیار بالا چندین سال مورد تحقیق و توسعه قرار گرفته‌اند و حالا سازندگان DRAM می‌توانند رم‌هایی با این فناوری تا فرکانس 12600 مگاهرتز تولید کنند. اتفاقی که طی چند سال آینده رخ خواهد داد چرا که به نظر می‌رسد هنوز هیچ تولید کننده‌ای برنامه‌های برای تولید رم‌های DDR5 با فرکانس 10000 یا 12600 در سال 2021 یا حتی 2022 ندارد. از آنجایی که رم‌های DDR5 خود مجهز به مدار PMIC و VRM هستند، تولیدکنندگان می‌توانند از راهکارهای ابداعی خود برای بالا بردن پتانسیل اورکلاک این رم‌ها استفاده کنند.

کورسیر در طراحی خنک کننده برای رم، به لطف سری رم‌های حرفه‌ای Dominator سابقه و تجربه بالایی دارد. این رم‌های حرفه‌ای علاوه بر برخورداری از هیت سینک‌های زیبا و البته کارآمد، در بخش PCB دارای لایه‌های مخصوصی برای کاهش دمای ماژول هستند. با این اوصاف می‌توان مطمئن بود که کورسیر رم‌های DDR5 خود را نیز همراه با هیت سینک روانه بازار خواهند کرد.

بدون امتیاز