دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

قدرتنمایی پردازنده Core i9-12900K اینتل بر روی مادربرد Z690 ایسوس

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

تقریبا به طور روزانه شاهد لو رفتن اخباری مرتبط با نسل بعدی پردازنده‌های اینتل یعنی Alder Lake هستیم و انتظار داریم این روند تا زمان عرضه این محصولات ادامه داشته باشد به طوری که شاید اطلاعات کمی برای اینتل برای اعلام در رویداد رسمی باقی بماند. در جدیدترین گزارش شاهد لو رفتن تست بنچمارک از عضو رده بالای خانواده Alder Lake هستیم. پردازنده Core i9-12900K اینتل با همراهی مادربرد عرضه نشده Z690 ایسوس در آزمایشات قدرت خود را به رخ کشیده است.

پردازنده Core i9-12900K اینتل در دیتابیس PugentBench

ابتدا کمی اطلاعاتی که در مورد Core i9-12900K در اختیار داریم را مرور کنیم. پردازنده‌ای احتمالا در راس خانواده Alder Lake به عنوان قدرتمندترین مدل قرار بگیرد. اینتل در رویداد اخیر Architecture Day 2021 خود تائید کرد که سری Alder Lake به حداکثر 16 هسته پردازشی مجهز خواهند بود که هشت هسته Golden Cove برای پردازشات سنگین و هشت هسته کم مصرف Gracemont در نظر گرفته شده‌اند. هر هسته قدرتمند بالاترین مدل خانواده دارای دو رشته و به ازای هر هسته کم مصرف یک رشته پردازشی لحاظ شده تا مجموع رشته‌های پردازشی به 24 عدد برسد. از آنجایی که Core i9-12900K پرچمدار اینتل در نسل دوازدهم است، این مشخصات را می‌توان را برای این پردازنده لحاظ کرد.

علاوه بر مشخصات هسته‌های پردازشی پرچمدار اینتل، می‌توان به برخورداری 30 مگابایت حافظه کش L3 این پردازنده اشاره کرد. فرکانس کاری هسته های پردازشی این تراشه هنوز تائید نشده‌اند اما بر اساس شایعات قبلی، در هسته‌های پرفورمنس، فرکانس پایه 3.9 گیگاهرتز و فرکانس توربو 5.3 گیگاهرتز است. این پردازنده بارها در دیتابیس PugentBench رویت شده و عملکرد خود را در After Effect به نمایش گذاشته است. این نتایج بر اساس آزمایشات کاربرانی هستند که آزمایشات را بر روی سیستم‌های خود انجام داده و به صورت عمومی منتشر کرده‌اند. در اولین تست، امتیاز 1575 در این بنچمارک به ثبت رسیده است. مشخصات سیستم تست به شرح زیر است:

  • مادربرد ایسوس ROG Strix Z690-E Gaming WiFi
  • ·        64 گیگابایت رم DDR5-4800
  • کارت گرافیک GeForce RTX 3090 انویدیا
  • ویندوز 10 پرو

مقایسه Core i9-12900K و Core i9-11900K

در دومین تست صورت گرفته، امتیاز کمی پائین‌تر 1573 به ثبت رسیده در حالی که مشخصات سیستم تست یکسان بوده است. امتیازات قسمت‌های مختلف از جمله امتیاز کارت گرافیک، رم، رندر و ترکینگ نیز نزدیک به آزمایش نخست بوده است. نکات قابل توجهی در مورد این بنچمارک‌ها وجود دارد. نخست اینکه بر پایه پلتفرم نسل بعدی هستند و با یک مادربرد رده بالا از نسل آینده با چیپست سری 600 اینتل آزمایش شده‌اند. مادربرد ROG Strix Z590-E Gaming WiFi ایسوس یک مادربرد رده بالا در بازار محسوب می‌شود که دارای طراحی فاز تغذیه 2+14 و انبوهی از امکانات مختلف است و انتظار می‌رود نسخه Z690 این مادربرد نیز از بهترین‌های بازار باشد.

مورد دوم و قابل توجه در این آزمایشات، استفاده از سیستم عامل ویندوز 10 پرو به جای ویندوز 11 است. این موضوع از آنجایی مهم است که ویندوز 11 عملکرد بهتری با معماری‌های هیبریدی دارد و مایکروسافت این سیستم عامل را برای پردازنده‌هایی که دارای هسته‌های مختلف هستند بهینه سازی کرده است. پس ویندوز 10 پرو می‌تواند تاثیری منفی بر روی امتیازات در بنچمارک پردازنده Core i9-12900K داشته باشد.

با این وجود با این امتیازات می‌توانیم مقایسه‌ای با پردازنده‌های نسل قبل اینتل داشته باشیم. بهترین امتیاز ثبت شده برای پردازنده Core i9-11900K اینتل در دیتابیس PugentBench برابر با 1548 است. در این تست، از مادربرد ROG Maximus XIII Hero به همراه 64 گیگابایت رم DDR4-2133 و کارت گرافیک GeForce RTX 3090 استفاده شده است. مشخصات از رم با سرعت کمی حتی در مقایسه با دیگر رم‌های DDR4 استفاده شده است. اما در هر صورت جالب است که یک پلتفرم پیش از عرضه امتیازی بهتر از بالاترین امتیاز پلتفرم نسل حاضر به ثبت رسانده است. در امتیاز کلی، Alder Lake تقریبا 1.6 درصد و در امتیاز رندر 11.4 درصد بهتر از پرچمدار سری Rocket Lake ظاهر شده است. با این حال به طور قطعی نمی‌توان به این امتیازات استناد کرد و باید تا زمان عرضه سری Alder Lake تا پیش از پایان سال منتظر بمانیم.

بدون امتیاز