دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

معماری های پیشرفته اینتل برای به زانو درآوردن AMD

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

به نظر می‌رسد اینتل پیشرفت پایداری در تولید تراشه‌های 10 نانومتری و همچنین توسعه تراشه‌های 7 نانومتری دارد و برای یک بازگشت قدرتمند بازار تراشه و از سر گرفتن رقابتی جذاب با رقیب سنتی خود یعنی AMD آماده است. اگر چه کمبود مواد اولیه و قطعات مورد نیاز ممکن است موجب کاهش تولید پردازنده در ماه های آینده شود اما جلسینگر، مدیرعامل کمپانی به رسیدن به نقطه عطف در ادامه سال جاری امیدوار است. در همین حال اینتل اعلام کرده طی سه ماهه دوم 2021 با رشد 2 درصدی، 18.موفق به عبور از پیش بینی رویکرد مالی شده است. غول تراشه سازی جهان حالا پتانسیل به زانو درآوردن AMD را دوباره در خود می‌بیند.

به زانو درآوردن AMD برای بازپس گیری اقتدار گذشته

اینتل به ماه‌های باقی مانده از سال 2021 خوشبین است. طبق گزارش رسمی، درآمد اینتل در سه ماهه دوم 19.6 میلیارد دلار با سود خالص 5.1 میلیارد دلار بوده است. درآمدی فراتر از پیش بینی 18.5 میلیارد دلاری وال استریت و اینتل که حالا برای درآمد 73.5 میلیارد دلاری در سال 2021 برنامه ریزی کرده است. پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل رشد عظیم صنعت تراشه را مدیون تسریع در دیجیتالی کردن همه چیز دانسته است. روندی که احتمالا تا 10 سال آینده به واسطه افزایش تعداد انسان‌ها و شرکت‌هایی که به صورت هیبریدی فعالیت خواهند کرد، ادامه خواهد یافت.

این سبک کار کردن پیش از همه گیری کرونا کم و بیش وجود داشت اما کرونا عصر تازه‌ای را رقم زد. این ویروس باعث شد تقاضا برای کامپیوترهای شخصی به حد سرسام آوری افزایش پیدا کند. اینتل معتقد است که پردازنده‌های جدید این شرکت از سری EVO فرصتی ایده آل را برای 40 میلیون کاربری فراهم خواهد کرد که طی سال‌های آینده به دنبال ارتقای کامپیوتر شخصی خود خواهند بود. از سمت دیگر با واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کاهش‌ها و کمتر شدن محدودیت‌ها، جدیدترین آمار نشان از کاهش تقاضا دارند.

کرونا، شمشیر دو لبه برای بازار تراشه

فروش پردازنده‌های PC رشد سالانه 33 درصدی داشته اند. همین اتفاق باعث شده بخش Client Computing Group اینتل با رشد 6 درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته، موفق به ثبت رکورد درآمد 10.1 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال شود. هر چند عواملی مانند تقاضای بالا، کمبود تراشه و فضای رقابتی با AMD در بازار پردازنده‌های گیمینگ و رده بالا باعث شده میانگین قیمت فروش تراشه‌ها کاهش پیدا کنند. همچنین اینتل قیمت پردازنده‌های نسل دهم خود را برای دور نگه داشتن کاربران از گزینه‌های ارزشمند AMD کاهش داد و منجر به فروش بیشتر پردازنده‌های با هسته‌های پردازشی کمتر شد. در مورد بحران کمبود تراشه، مدیرعامل اینتل خوشبین و امیدوار به بهبود وضعیت در ماه‌های آینده است. با این حال وی معتقد است تا دو سال طول خواهد کشید که وضعیت تولید به میزان تقاضای بازار برسد.

گروه دیتاسنتر اینتل، با افت 9 درصدی درآمد، 6.5 میلیارد دلار درآمد زایی برای کمپانی داشته است. سهم گروه راهکار حافظه از درآمد سه ماهه دوم نیز 1.1 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال قبل، کاهش قابل توجه 34 درصدی را تجربه کرده است. اینتل در حال واگذاری کسب و کار تولید حافظه‌های NAND خود به کمپانی SK Hynix است. واحد موبایل و اینترنت اشیا غول آبی رشد قابل توجهی داشته و با افزایش 124 درصدی، اکنون 327 میلیون دلار برای اینتل درآمد به دنبال داشته است.

استراتژی IDM 2.0، ابزار کارآمد اینتل برای سلطه در بازار

نکته عطف گزارش جدید اینتل، خبر از روند خوب توسعه تراشه های 7 نانومتری این کمپانی است. اینتل عرضه سفارشات بزرگ از تراشه های Alder Lake را به شرکت های همکار طی ماه‌های آینده آغاز خواهد کرد. اینتل تا به این تاریخ موفق به عرضه 50 میلیون پردازنده Tiger Lake شده اما به واسطه کمبود تراشه، بعید است که این روند فوق العاده در سه ماهه سوم نیز ادامه داشته باشد. اینتل قول انتشار اطلاعات بیشتر از نقشه خود را به کاربران داده است. سال گذشته اینتل به شکست در برنامه ریزی توسعه تراشه‌های 7 نانومتری اعتراف کرد اما کمپانی موفق به برداشتن موانع از سر راه شده و جلسینگر این اطمینان را داده که این اتفاق زودتر از آنچه که انتظار می‌رود رخ خواهد داد.

اینتل سال‌ها سلطان بی چون و چرای بازار تراشه بود، اما به یک باره AMD، رقیبی که از پا افتاده به نظر می‌رسید با رهبری یک مدیر کاربلد جان تازه گرفت و اینتل که انتظار چنین اتفاقی را نداشت، به چالش کشیده شد. دیگر اینتل آن پادشاه مقتدر نبود و یک رقیب قدرتمند را در مقابل خود میدید. حال اینتل با معرفی استراتژی جدیدی با عنوان IDM 2.0 به دنبال بازپس گرفتن همان اقتدار سابق و کنار زدن تیم قرمز است. در همین راستا اینتل موفق به افزایش تولید ویفرهای 10 نانومتری شده و 14 نانومتری‌ها را پشت سر گذاشته است. با این اتفاق، هزینه تولید نسبت به سال گذشته برای اینتل 45 درصد کاهش یافته که خبر بسیار خوبی برای این کمپانی است.

اینتل امیدوار است در سال‌های آینده برای شرکت‌های دیگر توسط سازمانی مستقل با عنوان Intel Foundry Services تراشه تولید کند. سازمانی که مستقیما به پت جلسینگر گزارش خواهد داد.  همچنین کمپانی در حال ساخت دو کارخانه تولید تراشه 7 نانومتری در آریزونا و ارتقای یک کارخانه دیگر در نیومکزیکو است. در مورد برنامه‌های این کمپانی مطمئنا در رویداد Intel Accelerated که هفته آینده در تاریخ 26 جولای برگزار می شود بیشتر خواهیم شنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)