دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

پردازنده جدید چینی ها تحسین برانگیز است – هشدار برای اینتل و AMD

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

صنعت تراشه را می‌توان پیچیده ترین بخش از دنیای سخت افزار دانست که تسلط در این بخش می‌تواند مسیر پیشرفت در تکنولوژی را بسیار هموار کند. ابزاری که برای مدت زمان زیادی در انحصار ایالات متحده بوده و می‌توان گفت تمامی تراشه سازان فعلی دنیا در نهایت به تراشه سازان امریکایی وابستگی دارند. اما چین در حال تابوشکنی است. پردازنده جدید چینی‌ها با عنوان Loongson زنگ خطری جدی برای تولید کنندگان امریکایی پردازنده است که نشان از پیشرفت سریع و قابل توجه چینی‌ها در طراحی و تولید CPU دارد. Loongson با هدف استفاده در لپ تاپ‌ها، محیط‌های صنعتی و حتی کاربری‌های سرور طراحی شده است.

Loongson جدید با مدل 3A5000 یک پردازنده 4 هسته‌ای با فرکانس 2.3 الی 2.5 گیگاهرتز است. در این پردازنده از ریزمعماری 64 بیتی GS464V استفاده شده که دارای 4 واحد پردازش منطقی و 2 واحد برداری 64 بیتی به ازای هر هسته پردازشی است. کمپانی چینی Loongson روز جمعه اقدام به معرفی پردازنده 3A5000 کرد. این پردازنده دارای کنترلرهای حافظه برای پشتیبانی از دو ماژول DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز و یک ماژول رمزگذاری اختصاصی می‌باشد. همچنین Loongson با استفاده از 4 کنترلر HyperTransport 3.0 SMP، به 3A5000 زمینه عملکرد هماهنگ در یک سیستم تکی را فراهم کرده که از این حیث همانند پردازنده‌های سرور Xeon اینتل و Epyc ای‌ام‌دی عمل می‌کند.

پردازنده جدید چینی ها زنگ خطری برای صنعت تراشه امریکا

اما چیزی که باعث شده Loongson 3A5000 یک پردازنده خاص باشد، مشخصات آن نیست. بلکه ساختار معماری نوآورانه آن است که Loongson آن را LoonArch نامیده است. ساختاری که شبیه به ساختار x86 و Arm است اما به گفته Loongson، طراحی این معماری از صفر تا صد توسط خود چینی‌ها انجام شده و از لایسنس هیچ شرکت خارجی استفاده نشده است. LoonArch تقریبا از 2000 سازه اختصاصی، افزونه برای تبدیل باینری، واحد و بخش‌های پیشرفته پردازشی و مجازی سازی تشکیل شده است. Loongson سازگاری این معماری را با MIPS64 تائید کرده و قادر به اجرای کدهایی است که پیش از این برای پردازنده‌های MIPS64 نوشته شده است. این در حالیست که طراحی بصری LoonArch کاملا متمایز با گذشته است.

تراشه ساز چینی مدعیست که LoonArch بین 10 تا 20 درصد راندمان بهتری از ISA نسل قبل دارد و پردازنده 3A5000 تا 50 درصد سریع‌تر از نسل قبل خود یعنی 3A4000 عمل می‌کند، در حالی که 30 درصد مصرف انرژی کمتری نیز دارد. به واسطه تمایز در معماری‌ها، مقایسه پردازنده جدید Loongson با پردازنده‌های امریکایی بر روی کاغذ سخت است. اما در عملکرد، 3A5000 در تست SPEC CPU2006 موفق به کسب امتیاز 80 شده که تقریبا در رده نسل اول پردازنده‌های رایزن و نسل ششم پردازنده‌های Core اینتل قرار می‌گیرد. در صورتی که این عملکرد شما را تحت تاثیر قرار نداده، باید منتظر 3C5000 با 16 هسته پردازشی بمانید که در ادامه سال جاری معرفی خواهد شد. سرعت چین در خودکفایی در تولید تراشه خیره کننده است، هر چند که تا رسیدن به سطح اینتل و AMD، مسیر طولانیست.

بدون امتیاز