دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

پردازنده 24 هسته 24 رشته ای اینتل مشاهده شد – Alder Lake یا Raptor Lake؟

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

یک پردازنده مرموز 24 هسته 24 رشته ای اینتل در دیتابیس Passmark مشاهده شد که دقیقا مشخص نیست یک نمونه مربوط به Alder Lake است یا Raptor Lake. این چیپ که توسط Tum Apisak پیدا شده می‌تواند یکی از پیکربندی‌های اولیه لاین آپ هایبرید تیم آبی باشد یا به سادگی یک گزارش خطا از سوی دیتابیس مذکور.

پردازنده 24 هسته 24 رشته‌ای تیم آبی از اسم رمز Intel Genuine 0000 استفاده می‌کند. همین اسم ماهیت نمونه مهندسی بودن آن را تایید کرده و در دیتابیس نیز ذکر شده که این چیپ در فصل دوم 2021 لیست شده است. مشخصا جالب‌ترین بخش پیکربندی هسته‌هاست که قصد داریم درباره آنها صحبت کنیم.

پردازنده 24 هسته 24 رشته ای اینتل مشاهده شد

پردازنده 24 هسته 24 رشته ای اینتل مشاهده شد

در حال حاضر حتی یک پیکربندی Alder Lake نیز شامل 24 هسته 24 رشته نمی‌شود. حداکثر پیکربندی هسته این خانواده شامل 8 هسته Golden Cove با 16 رشته و 8 هسته Gracemont با 8 رشته می‌باشد. این یعنی در نهای 16 هسته و 24 رشته پردازشی. اگر چیپ مشاهده شده مربوط به Alder Lake باشد احتمالا یکی از پیکربندی‌های اولیه است که ما چیزی درباره آن نمی‌دانیم یا این که PassMark قادر نبوده تا به درستی تعداد صحیح هسته و رشته پردازنده را تشخیص دهد.

دومین احتمالی که می‌توان مطرح کردن، این است که پردازنده مشاهده شده مربوط به خانواده نسل بعدی Raptor Lake است. شایعات اشاره دارند که Raptor Lake تعداد هسته و رشته‌ها را افزایش خواهد داد اما ما دقیقا نمی‌دانیم که چه پیکربندی‌هایی حاضر خواهند شد. بنابراین بیشترین احتمال به اشتباه PassMark باز می‌گردد که با توجه به لیست شدن فرکانس 5.9 گیگاهرتز (که در محدوده خنک کننده نیتروژن مایع است) منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در واقع چنین سرعت کلاکی روی یک نمونه مهندسی امکان پذیر نیست و چیپ مذکور نیز به دست اورکلاکرها نرسیده که به چنین فرکانس‌هایی دست یابند.

از دیگر نکات جالب می‌توانیم به پشتیبانی پردازنده از دستورالعمل‌های AVX 512 اشاره کنیم و عملکردی که مشابه پردازنده‌های نسل دهمی Comet Lake S است که البته به علت فرکانس بسیار پایین‌تر از چیزی که در PassMark گزارش شده طبیعی به نظر می‌رسد. نسل دوازدهم سری Core از معماری جدید هایبرید با هسته‌های کوچک (کم مصرف) و هسته‌های بزرگ (قدرتمند) در کنار هم استفاده می‌کند. این سری جانشین Rocket Lake S خواهد شد اما پشتیبانی از PCI Express 5.0، سوکت جدید LGA 1700 و همچنین حافظه‌های DDR5 را به همراه دارد. در حال حاضر مشخص نیست که اینتل نسبت به چه خانواده‌ای بهبود کارایی را سنجیده اما شایعه‌ای اخیرا ادعا کرده بود که سری Alder Lake S تا 20 درصد بهبود IPC را نسبت به Tiger Lake ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود در فصل چهارم 2021 شاهد معرفی خانواده Alder Lake باشیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)