دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

گرافیک های RDNA 3 بهینه تر از Lovelace انویدیا – مصرف انرژی پایین‌تر با طراحی MCM

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

شایعات جدیدی از گرافیک های AMD RDNA 3 که نیرو بخش کارت‌های نسل بعدی Radeon RX خواهند بود منتشر شده که نشان می‌دهد آنها بهینه تر از گرافیک‌های Ada Lovelace انویدیا هستند. همچنین ظاهرا اولین نمونه‌های Navi 3X همین امسال به دست شرکا می‌رسند تا آنها ارزیابی و طراحی‌های خود را تکمیل نمایند.

همین چند روز پیش بود که خبر دار شدیم انویدیا گرافیک‌های نسل بعدی Hopper خود با طراحی MCM را به زودی به با اتمام طراحی به شرکت‌ها تحویل می‌دهد. در حال حاضر تصور می‌شود که Hopper با فناوری ساخت 5 نانومتری تولید شود اما تیم سرخ از راهکار متفاوتی استفاده می‌کند. با توجه به این که AMD گرافیک‌های RDNA 3 را در دو نوع با چیپ یکپارچه و چیپلت روانه بازار خواهد کرد ظاهرا دو فناوری ساخت 5 و 6 نانومتری TSMC برای تولید آنها به کار گرفته می‌شود.

گرافیک های RDNA 3 بهینه تر از Ada Lovelace انویدیا

گرافیک AMD

باید اشاره کنیم که Nvidia Hopper بازار سرور را هدف گرفته اما AMD RDNA 3 برای رده مصرف کننده طراحی شده است. محصولی از انویدیا که با RDNA 3 رقابت خواهد کرد احتمالا Ada Lovelace نام دارد که طراحی چیپ یکپارچه خواهد داشت. این یعنی تیم سرخ با گرافیک‌های Navi 3X اولین شرکتی خواهد بود که معماری گرافیکی MCM را به گیمرها هدیه می‌دهد اما معرفی یا عرضه تا اواخر 2022 اتفاق نمی‌افتد.

با توجه به اطلاعات KittyYYuko، یکی از افشاگران قابل اعتماد که جزئیات صحیح مختلفی را در مورد گرافیک‌های انویدیا و AMD در گذشته منتشر نموده، انتظار می‌رود طراحی چند گرافیک Navi 3X بر پایه معماری RDNA 3 همین امسال به اتمام برسد. در جدیدترین توییت او اشاره داشته که AMD اولین گرافیک MCD یا Multi Compute Die خود یعنی Navi 31 را آماده می‌کند. به علاوه همچنین Navi 33 نیز برای فصل چهارم 2021 برنامه ریزی شده و طراحی Navi 32 نیز در فصل اول 2022 ارائه می‌شود. در نظر داشته باشید که Navi 31 و Navi 32 دو چیپی هستند که از MCD بهره می‌برند در حالی که Navi 33 همچنان از طراحی سنتی یکپارچه برخوردار خواهد بود.

با سری Radeon RX 6000، تیم سرخ ابتدا گرافیک‌های پرچمدار Navi 21 Big Navi را با معماری RDNA 2 معرفی کرد. به نظر می‌رسد AMD همین کار را با سری Radeon RX 7000 تکرار می‌کند که یعنی اول مدل‌های قدرتمند ارائه می‌شوند و سپس شاهد نمونه‌‌های میان رده خواهیم بود.

به بخش جذاب مطلب که برسیم، در یک سری توییت از سوی Greymon55 او به جزئیاتی درباره RDNA 3 اشاره داشته است. این افشاگر ادعا می‌کند در حالی که هر دو سری گرافیک‌های Nvidia Ada Lovelace و AMD RDNA 3 مصرف انرژی بالایی دارند اما لاین آپ تیم سرخ از این نظر بهینه تر خواهد بود. در واقع گفته می‌شود که MCD حاضر در گرافیک‌های بر پایه چیپلت RDNA 3 مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارند و حداقل یک نسل برای انویدیا طول می‌کشد تا این نظر با تیم سرخ برابری کند.

نقشه راه معماری گرافیکی AMD RDNA

از دیگر نکات جالب اشاره هر دو افشاگر مذکور به حضور 60 WGP برابر با 120 واحد محاسباتی در Navi 31 است در حالی که Greymon55 ادعا می‌کند که تعدا واحد محاسباتی می‌تواند تا 160 عدد افزایش یابد. با این حال Kopite7kimi توضیح داده که 120 واحد محاسباتی برای هر چیپ (die) باید پیکربندی صحیح باشد و چیپ کامل 15360 هسته را در خود جای خواهد داد. ممکن است نمونه 80 WGP (یا 160 واحد محاسباتی) یک مدل بالا رده باشد که هنوز اطلاعاتی از آن را در اختیار نداریم، مشابه با Big Navi 21 XTX. همچنین به طراحی متفاوت واحد محاسباتی بین گرافیک‌های بر پایه چیپلت و مدل‌های یکپارچه مانند Navi 33 اشاره شده و این که بهبودهای مهمی در بخش انجین سایه زن بوجود آمده است.

طراحی حافظه نیز بسیار جالب توجه است جایی که گرافیک‌های RDNA 3 از نظر Infinity Cache بهبود بی نظیری را به همراه خواهند داشت. ظاهرا مدل‌های Navi 31 Radeon RX تا 512 مگابایت Infinity Cache را ارائه می‌دهند که تقریبا چهار برابر Navi 21 است اما گذرگاه 256 بیت تغییری نخواهد کرد. انتظار می‌رود حافظه ویدیویی از نوع GDDR6 باشد اما با فرکانس سریع‌تر و مشخصات بهینه‌تر.

تا به حال شایعاتی وجود داشته که ممکن است گرافیک‌های RDNA 3 هر چه که انویدیا برای نسل بعد آماده می‌کند را در زمینه عملکرد Rasterization شکست دهند. به نظر می‌رسد تیم سرخ با ارائه اولین گرافیک‌های MCM تحت لاین آپ Radeon RX پیشگام خواهد بود. اما انتظار می‌رود انویدیا نیز خیلی سریع با لاین آپ بعدی که قرار است بیش از 3 برابر عملکرد را نسبت به Ampere بهبود دهد، واکنش نشان دهد.

عملکرد احتمالی گرافیک‌های نسل بعدی
2019 2020 2021 2022 2023 2024
AMD RDNA 1 AMD RDNA 2 AMD RDNA 3 AMD RDNA 4؟
Nvidia Turing Refresh Nvidia Ampere Nvidia Ada Lovelace Nvidia Hopper

در زمینه اعداد و ارقام، معماری Ampere GA102 به عنوان مرجع در نظر گرفته شده. در مقایسه با آن Ada Lovelace AD102 ظاهرا 2.2 برابر عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد در حالی که RDNA 3 Navi 3X گفته شده بیش از 2.5 برابر بهبود را فراهم می‌کند. ظاهرا نسل بعد قدم بزرگ در جهت تکامل گرافیک‌ها محسوب می‌شود و با توجه به این که AMD همین حالا فناوری‌های جدیدی مانند FSR و Ray Tracing را در اختیار دارد، شاهد رقابت فوق العاده جذابی بین تیم سرخ و سبز خواهیم بود.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)