دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

ادامه بحران کمبود تراشه و اجبار تراشه سازان به تغییر اولویت ها

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

بحران کمبود تراشه که حالا علاقمندان به تکنولوژی همگی از آن مطلعند، صرفا صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار نداده و وضعیت را برای بزرگترین کمپانی‌ها نیز سخت کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل در جریان کنفرانس رویکرد مالی کمپانی که روز سه شنبه برگزار شد گفت: تمام تلاش خود را برای بهبود شرایطی که با آن مواجه هستیم انجام خواهیم داد. به نظر اشاره کوپرتینویی‌ها به وضعیت نامناسب تامین قطعات مهم مانند تراشه است. با ادامه بحران کمبود تراشه به نظر می‌رسد تراشه سازان و دیگر کمپانی‌ها در حال تغییر اولویت‌های خود هستند. در این مورد اپل قصد دارد بر روی سودآورترین محصولات مانند آیفون‌ها و ایرپادها تمرکز کند و تولید محصولات با سود کم را به حداقل برساند.

آنجلو زینو، یکی از تحلیلگران CFRA در گفت و گو با روییترز گفته است آنچه که در بیانیه رازآلود و نسبتا مبهم تیم کوک نفهته است، تا حد زیادی موضوع عرضه محصولات جدید را منعکس می‌کند. خصوصا آیفون‌های نسل جدید که قرار است در ماه سپتامبر معرفی و روانه بازار شوند. تحلیلگر کانترپوینت ریسرچ نیز نظر مشابهی دارد و معتقد است کمپانی روند تولید را به سمت سودآورترین و پرفروش‌ترین محصولات ادامه می‌دهد. اپل احتمالا آیفون‌های سری 12 را در اولویت قرار خواهد داد و در عوض این تصمیم بر روی تولید آیپدها، مک‌ها و آیفون‌های قدیمی اثر خواهد گذاشت.

تغییر اولویت ها با ادامه بحران کمبود تراشه

اپل تنها شرکتی نیست که از ادامه بحران کمبود تراشه رنج می‌برد. طبیعتا شرایط برای تراشه سازان بدتر است. AMD، سازنده بزرگ پردازنده با احتیاط در حال مدیریت زنجیره تامین خود در شرایطی است که تراشه به اندازه کافی موجود نیست. همان طور که لیزا سو، مدیرعامل AMD مدتی پیش اعلام کرد، حال که پرچمداران کمپانی موفق به عملکردی حتی بهتر از نماینده‌های اینتل شده اند و همچنین سودآوری بهتری دارند، طبیعتا در اولویت تولید و تامین قرار دارند. این در حالیست که تا چند سال پیش AMD تقریبا بازار پردازنده‌های رده بالا را ترک کرده بود. پس AMD قصد دارد بر روی “استراتژیک‌ترین قسمت از بازار PC” تمرکز کند.

اپل و AMD هر دو بزرگترین مشتریان TSMC هستند اما مشکل صرفا به TSMC محدود نیست. اینتل هم که کارخانه های تولیدی خود را مدیریت می‌کند به مشکلات کمبود تراشه آگاه است. پت جلسینگر، مدیرعامل اینتل در گفت و گو با BBC اعلام کرد وضعیت کمبود تراشه در نیمه دوم سال 2021 بدتر خواهد شد و تا دو سال طول خواهد کشید که شرایط به حالت نرمال بازگردد. کارخانه جدید اینتل در آریزونا در حال احداث است اما به گفته جلسینگر تا افزایش تولید و بهبود اوضاع تراشه در بازار، زمان زیادی طول خواهد کشید. شاید به نوعی اینتل از طولانی شدن این وضعیت سود ببرد. اگر چه اینتل در حال عقب افتادن از AMD و اپل در بخش کارایی و راندمان است، اما غول آبی می‌تواند در آینده از غیبت و ضعف رقبا در بازار استفاده کند.

غول آبی با توپ پر برمیگردد – استراتژی اینتل برای به زانو درآوردن AMD

بدون امتیاز