دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

اطلاعات رسمی از پردازنده های Alder Lake اینتل – 19 درصد بهبود IPC

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

پس از شایعات و افشاگری‌های مختلف، اطلاعات رسمی از پردازنده های نسل دوازدهم Alder Lake اینتل منتشر شد. این خانواده از هسته‌های جدید E و P بهره می‌برد که در واقع همان هسته‌های کم مصرف و قدرتمند هستند. فناوری ساخت Intel 7 برای تولید Alder Lake در نظر گرفته شده و ما شاهد مدل‌هایی از 9 وات تا 125 وات خواهیم بود. پشتیبانی از DDR5 و PCIe Gen 5,0 نیز فراهم شده و تکنولوژی‌های جدید مانند Intel Thread Director نیز معرفی شده‌اند.

اطلاعات رسمی از پردازنده های Alder Lake اینتل

پردازنده های Alder Lake اینتل

Alder Lake خانواده‌ای با مقیاس پذیری بالاست که از پلتفرم دسکتاپ تا نوت بوک‌های کم مصرف را شامل می‌شود. باید اشاره کنیم در حالی که تا 8 هسته P و 8 هسته E در این سری حضور دارد اما تنها هسته‌های P هستند که از Hyper Threading پشتیبانی می‌کنند. گرافیک مجتمع نکته خاصی به همراه ندارد و ما شاهد 96 واحد اجرایی با معماری Xe هستیم اما جذاب‌ترین بخش به ادعای اینتل مبنی بر 19 درصد افزایش IPC نسبت به Rocket Lake باز می‌گردد که اگر صحیح باشد به راحتی مدل‌های فعلی AMD را پشت سر خواهد گذاشت.

پردازنده های Alder Lake اینتل

البته طبق ادعاهای این شرکت Rocket Lake نیز 19 درصد دستورالعمل بر کلاک بالاتری را نسبت به Skylake ارائه می‌کرد که البته معماری فوق العاده قدیمی محسوب می‌شد اما در عین حال احتمالا تیم آبی قادر خواهد بود از نظر تک هسته با توجه به فرکانس بالاتر بهتر از تیم سرخ عمل کند. با توجه به این که نمونه‌های Ryzen تعداد هسته بالاتری (تا 16 هسته قدرتمند) را در اختیار دارند، احتمالا همچنان از نظر عملکرد چند هسته بهتر باشند.

پردازنده های Alder Lake اینتل
پردازنده های Alder Lake اینتل

Alder Lake تا 30 مگابایت حافظه کش را در خود جای داده و همچنین قادر است از حافظه‌های DDR5 4800 و LPDDR5 5200 به همراه DDR4 3200 و LPDDR4X 4266 پشتیبانی کند. به لطف استاندارد PCIe Gen 5.0 نیز که تا 16 خط را در خود چیپ جای داده شاهد پهنای باند دو برابری این بخش خواهیم بود. اینترکانکت Compute Fabric پهنای باند 1000 گیگابایت بر ثانیه‌ای دارد در حالی که IO Fabric پهنای باندی 64 گیگابایت بر ثانیه‌ای خواهد داشت. بخش Memory Fabric نیز تا 204 گیگابایت بر ثانیه را پشتیبانی خواهد کرد.

پردازنده های Alder Lake اینتل

پردازنده‌های Alder Lake در اواخر 2021 ارائه خواهند شد و می‌توانند عملکرد و بهره وری انرژی بهتر در پلتفرم موبایل را نسبت به نمونه‌های AMD به همراه داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که رقابت خوبی با Apple M1 ایجاد شود. اگر چه تصور می‌شود که AMD فعلا از نظر کارایی کلی همچنان دست بالاتر را در اختیار داشته باشد.

پردازنده های Alder Lake اینتل
پردازنده های Alder Lake اینتل
پردازنده های Alder Lake اینتل

[ad_2]

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای درخواست مشاوره رایگان، از ساعت 8 الی 22 تماس بگیرید.

09338752044