دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

انتشار جزئیاتی تازه از طراحی هیبریدی پردازنده های Alder Lake

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

با نزدیک شدن به زمان عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل، غول آبی اطلاعات بیشتری راجع به این محصولات مورد انتظار منتشر می‌کند که بعضا اطلاعات مهمی را در اختیارمان قرار می‌دهد. در جدیدترین اقدام، اینتل از نحوه عملکرد هسته‌های P-Core و E-Core و طراحی هیبریدی پردازنده های Alder Lake گفته و افزایش کارایی تراشه‌های نسل جدید را با معماری Skylake مورد مقایسه قرار داده است.

در جدیدترین اسلایدهایی که اینتل در رویداد HotChips 33 به نمایش گذاشته، شاهد چگونگی عملکرد و کارایی پردازش تک رشته‌ای و چند رشته‌ای پردازنده‌های نسل بعد اینتل هستیم و تفاوت میان عملکرد هسته‌های P-Core یا Golden Cove که در پردازش‌های سنگین وارد صحنه می‌شوند و هسته‌های کم مصرف E-Core یا Gracemont که بار پردازش‌های سبک سیستم را بر دوش می‌کشند.

طراحی هیبریدی پردازنده های Alder Lake

در کاربردهای تک رشته‌ای، یک هسته P-Core که با اسم رمز Golden Cove شناخته می‌شود 50 درصد توان بیشتری در مقایسه با یک هسته E-Core دارد، در حالی که از لحاظ سطح انرژی مصرفی و سطح دای هر دو یکسان بوده‌اند. از سوی دیگر طراحی هیبریدی اینتل توانایی خود را در عملکرد چند رشته‌ای به نمایش می‌گذارد، جایی که عملکرد پردازنده نسبت به زمان به کارگیری از 4 هسته قدرتمند P-Core تا 50 درصد بهبود پیدا می‌کند. در طراحی هیبریدی، اینتل 2 هسته P-Core و 8 هسته E-Core را به کار می‌گیرد. در این طراحی از 50 درصد رشته‌های پردازشی بیشتر (12 رشته در برابر 8 رشته) نسبت به طراحی استاندارد 4 هسته P-Core استفاده می‌شود که همین موضوع باعث برتری 50 درصدی طراحی هیبریدی نسبت به طراحی 4 هسته قدرتمند شده است. هر دو طراحی از لحاط مصرف انرژی و بسته بندی تراشه یکسان هستند.

Thread Director – راهکار جذاب اینتل برای مدیریت رشته های پردازشی

همچنین اینتل در این رویداد بیتر وارد جزئیات فناوری Thread Director شده است. بر اساس اسلایدهای جدید، هسته‌های پردازنده های Alder Lake در گروه های IPC مشخصی تقسیم بندی می‌شوند. با این راهکار دیگر ضرورتی برای عملکرد یکنواخت IPC در انواع بارگذاری‌ها یا هسته‌های پردازشی وجود ندارد. در حالت عادی سیستم عامل برای زمانبندی درست عملکرد بخش‌های مختلف IPC مقداری از توان و مصرف پردازنده را در اختیار می‌گیرد و در اینجاست که Thread Director وارد عمل شده و نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

به طور مثال برخی مواقع ممکن است با توجه به کارایی، زمانبندی یک رشته برای یک پردازش سبک بهتر از استفاده از یک هسته بزرگ‌تر و قدرتمندتر برای همان پردازنده باشد. سری Alder Lake اولین نسل از پردازنده‌های هیبریدی x86 اینتل خواهند بود که در رده مصرف کنندگان عمومی عرضه خواهد شد و مطمئنا برنامه ریزی و زمانبندی این طراحی هیبریدی با برای کارکرد در همان مسیری که مد نظر اینتل بوده، پر زحمت و زمانبر بوده است. اینتل برای اطمینان از عملکرد پایدار پردازنده‌های نسل بعد خود بر روی ویندوز 11، همکاری نزدیکی با مایکروسافت دارد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)