دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

بخشی از کارخانه TSMC در امریکا، در تایوان ساخته خواهد شد

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

TSMC به منظور گسترش تولیدات خود در حال احداث کارخانه‌ای در آریزونا امریکا است. این کارخانه که در سال 2024 شروع به خواهد کرد، اولین کارخانه TSMC در خارج از تایوان با هدف تولید تراشه‌های بسیار پیشرفته محسوب می‌شود. بر اساس اطلاعات تازه به دست آمده، اگر چه این کارخانه در خاک امریکا به تولید تراشه مشغول خواهد شد، اما قسمتی از کارخانه TSMC در امریکا در تایوان ساخته می‌شود. تراشه ساز تایوانی قصد دارد با این استراتژی مقداری از هزینه‌های ساخت و تولید را کاهش دهد و با سرعت بالاری کارخانه جدید را آماده بهره برداری کند.

ساخت بخشی از کارخانه TSMC در امریکا در تایوان

به گزارش Taiwan News، کمپانی TSMC برای انتقال تجهیزات خطوط تولید از تایوان به امریکا به چیزی در حدود 4000 تا 5000 کانتینر نیاز دارد و انتقال این تجهیزات از تایوان تا ایالات متحده تقریبا 110 میلیون دلار برای TSMC آب خواهد خورد. برای انجام این پروژه TSMC با کمپانی های حمل و نقل تایوانی Han Tang، Evergreen Marine Corp. و Wan Hai همکاری خواهد کرد. در حال حاضر دقیقا مشخص نیست TSMC قصد انتقال چه دستگاه‌ها و تجهیزاتی را به امریکا دارد و این کمپانی تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است. کارخانه‌های امروزی تولید تراشه از صدها ابزار مختلف که در سراسر جهان تولید می‌شوند استفاده می‌کنند و در یک کشور قطعات تولیدی بر روی هم مونتاژ می‌شوند. ASML که سازنده اسکنرهای لیتوگرافی است، ابزار EVU را نصب می‎‌کند و بعید است که TSMC این اسکنرها را وارد تایوان کند، سپس بعد از مونتاژ به امریکا بفرستد.

همچنین قطعاتی مورد نیاز در کارخانه‌های تولید تراشه هستند که توسط کمپانی‌هایی مانند Applied Materials، KLA و LAM Research در ایالات متحده ساخته می‌شوند که طبیعتا این قطعات نیز مستقیما به آریزونا ارسال خواهند شد. ابزارهایی سفارشی نیز وجود دارند که این موارد توسط خود TSMC در تایوان تولید می‌شوند. برای TSMC، با توجه به اینکه برخی تجهیزات در خود تایوان تولید می‌‎شوند، سر هم کردن این ابزار آلات در تایوان و ارسال آنها به امریکا نسبت به راه اندازی در خود امریکا آسان‌تر است. TSMC طی سال‌ها کارخانه‌های پیشرفته تولید تراشه خود را در تایوان راه اندازی کرده است.

کارخانه TSMC در امریکا

کار سخت TSMC برای راه اندازی کارخانه در آریزونا

با این حال کمپانی قصد دارد تراشه‌ها را با فناوری ساخت بخصوصی در همین کارخانجات تولید کند. بنابراین کمپانی قصد انجام برنامه‌ای مشابه برنامه اینتل به منظور ساخت تراشه‌های مشابه را ندارد. که در این صورت TSMC می‌توانست به سرعت در مکانی جدید تولید تراشه را آغاز کند. با توجه به این موضوع ساخت و راه اندازی کارخانه‌ای به منظور تولید تراشه 5 نانومتری در امریکا برای TSMC آسان نیست و تولید انبوه در همان ظرفیتی که TSMC در تایوان گنجایش داشت، در خاک امریکا به مراتب سخت‌تر است. احتمالا به همین خاطر است که TSMC قصد دارد برخی از کارخانه خود در امریکا را در تایوان آماده کند و سپس آنها را به ایالات متحده بفرستد.

دیگر دلیل TSMC برای این روش غیر معمول این است که خطوط تولید و اتاق‌های پاک تولید تراشه در تایوان طراحی شده‌اند و این کار برای کمپانی‌های محلی انجام شده است. TSMC صحبتی راجع به برنامه‌های خود در مورد این کارخانه جدید عنوان نکرده و نمی‌توان تائید کرد که دقیقا تراشه ساز تایوانی چه چیزهایی را برای کارخانه خود در آریزونا، در تایوان خواهد ساخت اما به نظر می‌رسد اولین کارخانه پیشرفته تولید تراشه TSMC در امریکا، تا حدی در تایوان ساخته می‌شود.

بدون امتیاز