دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

سازگاری خنک کننده ها با سوکت AM5 – پردازنده 170 واتی تایید شد

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

طرح‌های مربوط به سوکت آینده AMD منتشر شده که از سازگاری خنک کننده ها با سوکت AM5 (یا همان LGA 1718) خبر می‌دهند. با توجه به رندرهایی که توسط TtLexington منتشر شده، جدیدترین سوکت تیم سرخ ظاهرا با کولرهای فعلی AM4 سازگار خواهد بود. طراحی سوکت به همراه مکانیزم نگهدارنده آن قبلا توسط ExecutableFix ارائه شده بود. افشاگری جدید در واقع اطلاعات قبلی را تایید می‌کند.

سازگاری خنک کننده ها با سوکت AM5

سازگاری خنک کننده ها با سوکت AM5
سازگاری خنک کننده ها با سوکت AM5

به علاوه دیتاشیت لو رفته همچنین توان حرارتی مدل‌های آینده برای سوکت AM5 را تایید می‌کند. همانطور که قبلا نیز اشاره شده بود، نمونه‌های AMD Raphael با توان حرارتی 120 و 170 واتی نیز ارائه می‌شوند که مدل‌های 170 واتی به خنک کننده‌های مایع 280 میلی متری نیاز دارند. کلاس 120 وات نیز جدید خواهد بود و افزایش 15 واتی را نسبت به مدل‌های بالا رده فعلی AM4 نشان می‌دهد.

سازگاری خنک کننده ها با سوکت AM5

معماری Zen 4 از فناوری 5 نانومتری TSMC بهره می‌برد در حالی که چیپ IOD نیز بر پایه فناوری ساخت 6 نانومتری TSMC می‌باشد. ظاهرا معماری جدید قرار است بیش از 20 درصد بهبود IPC را ارائه دهد که با شایعات قبلی (25 درصد بهبود دستورالعمل بر کلاک) در یک راستا قرار دارد. پردازنده‌های Zen 4 همچنان چیپلت‌هایی حاوی 8 هسته را به همراه خواهند داشت و انتظار داریم 50 درصد بهبود کارایی بر مصرف را نسبت به Zen 3 شاهد باشیم. گفته می‌شود که Zen 4 از دستورالعمل AVX 512 پشتیبانی خواهد کرد اما باید ببینیم این قابلیت برای چیپ‌های رده مصرف کننده نیز به کار گرفته می‌شود یا خیر. اینتل چنین کاری را انجام داده و در حالی که شاهد افزایش کارایی شدیدی در تنها برخی بارهای کاری هستیم اما مصرف انرژی بسیار بالاست. نوع پیاده سازی AMD شاید متفاوت باشد اما در حال حاضر انتظار می‌رود این قابلیت تنها به چیپ‌های EPYC Genoa محدود شود.

پردازنده AMD AM5 در جدیدترین رندرها

در ادامه اشاره شده که سری Raphael احتمالا حداکثر پرچمداری با 16 هسته را در زمان عرضه در اختیار خواهد داشت. ما شنیده‌ایم که تیم سرخ ممکن است تعداد هسته‌ها را در پلتفرم مصرف کننده خود افزایش دهد اما MLID کاملا در این باره مطمئن نیست. اگر تعداد هسته‌ها از 16 عدد فراتر رود یعنی یک پردازنده با سه چیپلت که با توجه به ابعاد پکیج Raphael چندان درست به نظر نمی‌رسد. همچنین پردازنده‌ای با تعداد هسته بیشتر یعنی قیمتی بالاتر از احتمالا 1000 دلار.

برخی مشخصات قابل انتظار سری Zen 4 Rapahel

  • معماری جدید Zen 4 (بهبود IPC و معماری)
  • فناوری ساخت جدید 5 نانومتری برای هسته‌ها و 6 نانومتری برای بخش ورودی / خروجی
  • پشتیبانی از پلتفرم AM5 با سوکت LGA 1718
  • پشتیبانی از حافظه‌های دو کاناله DDR5
  • 28 خط PCI Express Gen 4.0
  • توان حرارتی 105 الی 120 وات (نمونه‌ای ویژه با 170 وات)

در زمینه پلتفرم، مادربردهای AM5 از سوکت LGA 1718 استفاده می‌کنند که احتمالا مدت زمان زیادی در بازار خواهد بود. این پلتفرم از حافظه‌های DDR5 5200، تا 28 خط PCI Express Gen 4.0، قابلیت‌های بیشتر NVMe 4.0 و USB 3.2 و احتمالا USB 4.0 پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر تصور می‌شود که پلتفرم AM5 در اوایل 2022 جزئیات بیشتری دریافت کند زیرا APUهای Rembrandt احتمالا در همین زمان برای پلتفرم دسکتاپ معرفی خواهند شد. پردازنده‌های Raphael اما ظاهرا در انتهای 2022 عرضه می‌شوند.

پردازنده AMD

پردازنده‌های دسکتاپ Raphael شاید با گرافیک مجتمع RDNA 2 همراه باشند تا لاین آپ مصرف کننده AMD نیز مشابه لاین آپ اینتل از گرافیک مجتمع پشتیبانی کند. این پردازنده‌ها همانطور که گفته شد تا اواخر 2022 عرضه نمی‌شود و این زمان بسیار زیادی است. در این حالت شاهد رقابت آنها با پردازنده‌های نسل سیزدهم دسکتاپ Raptor Lake اینتل خواهیم بود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)