دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

عرضه دوباره GeForce GT 730 توسط ایسوس

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

با ادامه بحران جهانی کمبود تراشه، سازندگان فرصت دوباره ای برای عرضه محصولات قدیمی خود پیدا کرده‌اند. سازندگان مختلف کارت گرافیک برای پاسخگویی به نیاز بازار مجبور به عرضه محصولاتی شده‌اند که تا قبل از شروع این بحران، توقف تولید شده بودند. اکنون شاهد عرضه دوباره GeForce GT 730 توسط ایسوس هستیم. کارت گرافیکی که در سال 2014 یعنی تقریبا 7 سال پیش وارد بازار شده بود و یکی از ارزشمندترین مدل‌ها در زمان خود بود.

عرضه دوباره GeForce GT 730 توسط ایسوس

البته مدل جدید، پیشرفت‌هایی نسبت به نمونه اولیه داشته است و حالا ایسوس GeForce GT 730 را برای استفاده از چند نمایشگر بهینه کرده است. کاربرانی که نیازی به توان پردازش گرافیکی زیادی ندارند و در عین حال می‌خواهند از چینش چند نمایشگر استفاده کنند و با وضعیت اسفناک بازار گرافیک به دنبال یک گزینه مناسب هستند، می‌توانند بر روی این محصول قدیمی دوباره عرضه شده حساب باز کنند. GT 730 جدید ایسوس مجهز به چهار پورت HDMI 1.4b با پشتیبانی از HDCP 2.2 می‌باشد و قابلیت سازگاری با نمایشگرهای 4K را نیز داراست. ایسوس این کارت گرافیک را با تکنولوژی انحصاری Auto Extreme همراه کرده و طراحی کارت با ابعاد 18 * 105 * 148 میلی متر به صورت تک اسلاته است.

با چنین ابعاد و اندازه ای این کارت گرافیک مناسب سیستم‌های فرم فاکتور کوچک یا اصطلاحا SFF است. این کارت گرافیک فاقد فن خنک کننده بوده و از سیستم خنک کننده پسیو بهره می‌برد که باعث می‌شود نویزی از طرف این قطعه در سیستم تولید نشود. همچنین نسخه ویژه GT 730 به حافظه GDDR5 مجهز است. طبیعتا این مدل از سیلیکون GK208 با معماری Kelper برخوردار می‌باشد و جالب است که انویدیا پایان زمان پشتیبانی از این معماری را با انتشار یک درایور در تاریخ 31 آگوست یعنی کمتر از دو هفته دیگر اعلام کرده است. البته این صرفا شامل بروزرسانی‌های مرتبط با گیمینگ، قابلیت‌های جدید و رفع باگ‌ها می‌شود و همچنان بروزرسانی‌های امنیتی برای کارت‌های Kelper تا سپتامبر سال 2024 منتشر خواهد شد.

مشخصات فنی GT 730 جدید ایسوس

مسلما GT 730 یک کارت گرافیک گیمینگ نیست اما گزینه مناسبی برای سیستم‌هایی است که فاقد گرافیک مجتمع پردازنده هستند. از دیگر مشخصات کارت گرافیک ایسوس GT 730 می‌توان به برخورداری از 384 هسته کودا، فرکانس 902 مگاهرتزی در حالت گیمینگ و فرکانس 927 مگاهرتزی در حالت OC به همراه 2 گیگابایت حافظه GDDR5 اشاره کرد. این حافظه توسط یک رابط 64 بیتی فعالیت می‌کند که باعث می‌شود پهنای باند آن به 40.1 گیگابایت بر ثانیه برسد.

پیش نیازهای بسیار کم این کارت گرافیک یکی از دلایل اصلی عرضه دوباره آن است. جایی که این کارت گرافیک با یک اسلات PCIe 2.0 نیز سازگاری کامل دارد و با مصرف 38 واتی نیازی به اتصالات خارجی منبع تغذیه ندارد. ایسوس برای این کارت گرافیک حداقل یک پاور 300 واتی را پیشنهاد می‌کند. قیمت و زمان عرضه GT 730 جدید توسط ایسوس هنوز اعلام نشده GT 730های فعلی در بازار با قیمت بیش از 100 دلار به فروش می‌رسند که برای یک کارت گرافیک 7 ساله بسیار بالاست.

بدون امتیاز