دیتکو - لوگو
Search
Close this search box.

پیروزی اینتل در مزایده پنتاگون – رقابتی تازه با سامسونگ و TSMC

فهرست عنوان محتوای صفحه

[ad_1]

یکی از استراتژی‌های اینتل برای ماندن رقابت با تراشه سازانی مثل سامسونگ و TSMC، برنامه‌ای تحت عنوان Intel Foundry Services است که کمپانی در این طرح به صورت قراردادی و پیمانکاری شروع به ساخت تراشه می‌کند. این سرویس که اخیرا معرفی شده، شروع درخشانی داشته و اینتل امروز خبر خوشی را برای سهامداران، سرمایه گذاران و البته طرفداران خود اعلام کرد. پیروزی اینتل در مزایده پنتاگون غول آبی را در رقابت با تراشه سازان آسیایی بسیار تقویت می‌کند و یک برگ برنده مهم برای این کمپانی محسوب می‌شود.

قرارداد میان اینتل و پنتاگون مربوط اولین مرحله Rapid Assured Microelectronics Prototypes Commercial یا به اختصار RAMP-C است که گفته می‌شود برنامه جدید وزارت دفاع ایالات متحده امریکا به منظور توسعه سیستم‌هایی برای تولید تراشه‌های ساخت امریکا است. حالا Intel Foundry Services این وظیفه را بر عهده گرفته، البته اینتل در این مسیر تنها نیست و باید با کمپانی‌های دیگری از جمله IBM، Cadence و Synopsys همکاری کند.

پیروزی اینتل در مزایده پنتاگون برای تولید تراشه های امریکایی

اینتل سرویس Foundry Services خود را در ماه مارس معرفی کرد و چندی پیش جزئیاتی از برنامه های خود را برای این پروژه اعلام کرد که شامل سرمایه گذاری 60 تا 120 میلیارد دلاری برای ساخت یک ابر کارخانه در خاک امریکا میبود. البته این فقط یک مورد از ابر کارخانه‌های مد نظر اینتل است و غول آبی نقاط دیگری از ایالات متحده را برای ساخت چنین کارخانه‌های عظیمی در نظر دارد. اینتل قصد دارد طی چند سال آینده مستقیما با TSMC و سامسونگ رقابت کند. تراشه ساز تایوانی و کره‌ای در حال حاضر پیشرفته‌ترین تراشه‌ها را در جهان تولید می‌کنند.

پتریک جلسینگر، مدیرعامل اینتل بعد از تاثیراتی که ویروس COVID-19 بر صنعت تراشه گذاشت و زنجیره تامین جهانی را دچار مشکل کرد گفت یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که سال گذشته به ما داد، اهمیت استراتژیک تراشه‌ها و اینکه چقدر مهم است ایالات متحده باید در زمینه تولید داخلی تراشه قدرتمند باشد بود. این موضوع اکنون که جهان با بحران کمبود تراشه روبروست قابل اثبات است. بحرانی که بر روی هر چیزی، از تولید خودرو گرفته تا موبایل و کامپیوتر تاثیرگذار بوده است. جلسینگر اضافه کرده است که اینتل تنها کمپانی امریکایی است که هر دو کار طراحی و تولید تراشه‌های منطقی را در بالاترین سطح از تکنولوژی انجام می‌دهد.

مسئله خودکفایی در تولید که اینتل به خوبی از آن بهره می‌برد، یکی از نقاط ضعف تراشه سازانی مانند TSMC می‌باشد که شدیدا به سامسونگ به وابسته است و تراشه ساز تایوانی در تولید پردازنده‌های با بالاترین سطح فناوری ساخت وابسته به غول کره‌ای است. مسلما اینکه پنتاگون یک تراشه ساز امریکایی در اختیار دارد که برای تولید وابسته به هیچ کمپانی دیگری نیست و می‌تواند برای وزارت دفاع کشور کار کند یک نقطه برتری بزرگ است.  

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)